Östgöta BSF:s Roland Eliasson har byggt på den nya Mitsubishin i drygt två år. I Energikontrollsprinten på Himmelstalund på påskaftonen var det skarpt läge för första gången när han skulle köra de 2,3 kilometerna med nybygget. Roland och kartläsaren Reine Lundqvist tog sig till finalen, men de var ändå inte nöjda med debuten i nya kärran.
– Jag visste att det skulle bli tufft, men tävlingsinstinkten finns ju ändå där. Samtidigt trodde vi ju att det skulle bli bättre när vi nu hade en ny bil, sa Roland precis efter finalomgången, som han avverkade på 2.01,91, vilket gav en sjundeplats i den fyrhjulsdrivna klassen.
Roland, som jobbar som bilmekaniker, hittade en hel del som inte fungerade som han hade hoppats.
– Allt är ju nytt, till och med stolen och jag sitter fel, ratten är fel, växelspaken känns fel. Jag kan ju knappt köra den. Det är ganska normalt att det är så här i första tävlingen med ny bil, vi ser det som ett prova-på-år men det blir ju ändå viss frustration, sa Roland medan vårsolen kikade fram mellan molnen.
Och ändå behövde ni bygga nytt?
– Jo, en grej vi fick för oss, sa han med ett skratt.
Nu får de mer att göra framöver, för att försöka åtgärda inkörningsproblemen till nästa tävling om drygt två veckor.
– Vi ska ändra, styra och ställa fram till dess. Svetsa och kapa och hålla på. Du kanske vill hjälpa till? sa Roland till en reporter som inte ens kan byta däcken själv.
Således bäst för alla inblandade att avstå från det erbjudandet...
I samma klass var Andreas Pettersson, Norrköpings MK, lite snabbare i finalen och slutade sexa på 2.00,76.
– Vi var fyra efter kvalen, men jag gjorde bort mig precis här i målsvängen i finalen, kom för långt ut i det lösa underlaget och tappade två-tre sekunder. Det var det liksom, sa Andreas.
Han var ännu mer illa ute i ett av kvalheaten, när han hamnade på sidan i en av kurvorna, men lyckades trots det undvika att rulla runt med bilen.
– Vi tvåhjulade lite, men det var bara att gasa mer så ställde bilen sig rätt igen. Det är första gången en sån grej händer med den här bilen, men tidigare har det inträffat. Jag har ju varit med i ett par år, sa Andreas och skrattade.
39-åringen har tävlat i tolv år och tackade turen för att han slapp se vägen upp och ner den här gången.
– Nu ska jag köpa en trisslott på vägen hem och hoppas på vinst där, sa han.
Bland de mest framgångsrika lokala förarna fanns Mikael Andersson, Östgöta BSF (tvåa i grupp E, elit), Magnus Johansson, Östgöta (tvåa i A, 2WD) och Magnus Karlsson, NMK (tvåa i B, 2WD).
Totalt 133 bilar deltog.