Årets stora nyhet var att sträckan på Himmelstalund kördes åt omvänt håll. Det gjorde ingen skillnad för LMS-föraren Joakim Längberg som vann den fyrhjulsdrivna klassen med 1.39 sekunders marginal till Andreas Pettersson från arrangörsklubben Norrköpings MK.

– Det här är en rolig liten tävling och jag har vunnit här några gånger förut, men nu hade man ju ingen nytta av att man har kört här tidigare. Men det var kul att de ändrade på banan, sammanfattade Längberg de tre sträckorna medan han stod och väntade på prisutdelningen.

Han hade fyra tiondelars ledning inför slutvarvet så han var tvungen att stå på för att hålla undan.

Artikelbild

| Andreas Pettersson, Norrköpings MK.

– Vi åkte på och försökte köra lite mer stilrent och det gick ju hem då. Nu säkrade vi ju även RS-serien i Östergötland, konstaterade Längberg.

Hemmaföraren Andreas Pettersson knep alltså silvret i klassen med Micael Jacobsson från Nyköping två sekunder bakom sig på tredjeplatsen.

Trots den knappa marginalen till förstaplatsen hade han inga problem att acceptera läget.

– Jocke är duktig och i dag var jag inte så långt efter. Det var värre förra helgen, då var det väl ett par timmar, sa han och skrattade högt.

Artikelbild

| Jonny Karlsson, Östgöta BSF.

Du är nöjd med andraplatsen ändå?

– Det får man väl vara men nöjd är man väl aldrig. Men han är duktig så det var inte mycket att göra åt.

Artikelbild

| Roland Eliasson, Östgöta BSF.

Hur var dina tre sträckor?

– Andra åket var ju bäst, helt klart. Då var jag snabbast och hade lite vittring inför sista.

Artikelbild

| Magnus Karlsson, Norrköpings MK.

Har du åkt färdigt för i år?

– Ja.

Artikelbild

| Richard Hålling, Norrköpings MK.

Bara att börja ragga sponsorer nu då?

– Det går ju inte att ragga, haha. Man får jobba hårt i ett halvår över vintern och sen är det de närmast sörjande som får hjälpa till.

Artikelbild

| Patrik Olsson, Norrköpings MK.

I den tvåhjulsdrivna A-klassen vann Mats Andersson från MK Kinda före Andreas Wilke, Tjust MK, och NMK:s Patrik Olsson.

I B-klassen segrade NMK:s Magnus Karlsson före Valdemarsviks Freddie Gustavsson och Richard Hålling, också NMK. Magnus segrartid var bara en sekund från ettan i A-klassen och det är självklart ett bra betyg.

Artikelbild

| Håkan Örnerdal, Norrköpings MK.

– Det är A-klassen jag siktar mot och jag tävlar ju lite mot dem. Tyvärr har jag brutit i ledningen många gånger i år så jag har inte kunnat köra ihop tillräckligt mycket poäng, så jag blir väl B-förare nästa år också, sa Magnus.

Att han vann Hjerpesprinten igen var ingen större överraskning för honom själv.

Artikelbild

– Nej då, det var väntat. Om bara bilen funkar ska jag vara i topp. Jag hade rätt så mycket tid till godo inför sista också så jag behövde inte ta i så mycket, sa han.

Klassegrarna:

Fyrhjulsdriva: Joakim Längberg, Linköpings MS, 4.48.73.

Tvåhjulsdrivna A: Mats Andersson, MK Kinda, 5.06.88.

Tvåhjulsdrivna B: Magnus Karlsson, Norrköpings MK, 5.07.84.

Tvåhjulsdrivna C: Albin Ählman, SMK Valdemarsvik, 5.13.45.

A, B-förare Grp F, VOC Mekonomen Rally, Grp N 0-1400 o R1: Mattias Lindqvist, Oskarshamns RRC, 5.16.87.

C-förare Grp F, VOC Mekonomen Rally, Grp N 0-1400 o R1: David Roos, V Östergötlands MK, 5.22.44.

A, B-förare Grupp E (Elit): Anders Bengtsson, Finspångs MS, 5.51.09.

C-förare Grupp E: Lucas Karlsson, Gnesta MK, 5.24.46.

A, B, C-förare Appendix K: Anders Carlsson, SMK Nyköping, 5.31.88.