På nionde specialsträckan blev det stopp i East Sweden Rally utanför Linköping.
- Det small som ett bösskott. Avgasturbons utlopp exploderade och slet sönder vattenslangar och det slog upp eld som vi kunde släcka själva, berättade Wigren från Norrköpings MK.
Han hade haft krångel innan det blev helt stopp. På femte sträckan exploderade bromsskivan och beläggen ramlade bort. På sjunde gick servoröret till styrningen av.
- Jag fattar inte. När vi testade i tisdags funkade allt. Två sträckor kunde vi köra utan problem. Det är så ledsamt. Vi har inte kommit i mål i en enda tävling i år.
Hela året har kantats av problem. I Svenska rallyt kraschade han, vid comebacken i Hässleholm sköt motorn och i testtävlingen i Rimforsa gick grenröret sönder.
- Frågan är om vi orkar komma tillbaka. Det är väldigt kostsamt också.
Veteranen Mats Jonsson säkrade sitt 17:e SM-guld trots att växellådan rasat och han tvingades backa över rampen utanför Cloetta.
Kartläsaren Joel Ardell, NMK, och föraren Victor Henriksson var desto gladare efer segern i otrimmade tvåhjulsdrivna klassen.
- Jättestort att vinna på hemmaplan. Vi hade problem med inställningarna första dagen men kunde jaga ifatt och avsluta när vi bara hade treans växel kvar, berättade Joel.
De avstår de sista deltävlingarna i junior-VM och inför nästa år är VM-satsningen oklar.
Jimmy Joge hade också problem och med en SM-deltävling kvar står det klart att han tappar guldet, i den otrimmade fyrhjulsdrivna klassen, till Pontus Tidemand, SMK Eda, som vann tävlingen klart.
Per-Arne Sääv, Västra Östergötlands MK, blev trea i sin Skoda Fabia.