Blodigt allvar i hög hastighet

Drifting? Att åka och sladda lite med bilen? Glöm det. - Det handlar om total bilkontroll, säger Mikael Svensson.

Foto:

Motor, Norrköping2009-04-23 00:25
Bilen, en blå BMW E36, har 500 hästkrafter under huven. Den är nybyggd och av 1995 års modell.Mikael Svensson från Norrköping är redo för sin nya utmaning.I år väntar Europaserien i drifting.- Jag siktar på en topplacering. Och det ska jag klara, det finns alla förutsättningar, säger han när vi ses vid ett garage på Butängen.Hastighet och vinkel
Smålänningen flyttade till Norrköping 1993. Efter att ha kört dragracing i flera år bytte han sport för fem år sedan.- Det här är precis tvärtom mot dragracing, nu får man lära sig att svänga också... Jag fick en kota spräckt i ryggen och behövde något annat som inte påfrestar ryggen lika mycket som dragracing, berättar Mikael.- Drifting verkade kul, man fick sladda och leka med bilen. Så var det ju från början, men nu är det blodigt allvar. Det här är verkligen inte det som många tror, att åka runt och leka på en parkering, det handlar om total bilkontroll.Ingångshastigheten i kurvan är viktig.- Jag håller 163 kilometer i timmen. Sedan gäller det att övervinna greppet bak och få bilen att sladda. Vinkeln är viktig. Det finns bedömningspunkter, dels inne i kurvan och dels innan kurvan, berättar Mikael och visar på asfalten ungefär hur bilens väg ska vara genom en tänkt kurva.Tävlar för Jönköping
Däcken är speciella för att få så stor styrvinkel som möjligt. - Fram har man R-däck med så bra grepp som möjligt. Bak är det standarddimension. Det kan låta lite galet att däcken ska ha bra grepp, men det handlar om att provocera upp bilen över gränsen där det släpper.Fortfarande tävlar Mikael Svensson för SHRA Jönköping.- De släpper inte mig från medlemsskapet, haha. Men jag är medlem i Åby Motorklubb också, det är bara att jag tävlar för dem fortfarande eftersom jag kommer därifrån.För två år sedan var Mikael Svensson trea i Nordic Drifting Series - ifjol blev han elva. Nu är satsningen större med Europaserien i sikte. Där väntar sex eller sju tävlingar och i potten finns en riktigt exklusiv resa.- Målet är att vara med i toppen och på det sättet ta mig till VM-finalen i Long Beach i Kalifornien, säger Mikael.Är det en dyr satsning?- Det är klart att man är i behov av sponsorer, speciellt när det är en enmansshow. Ett däck håller i fyra minuter och jag har precis köpt in 60 nya däck. Budgeten för en enskild tävling ligger på 35 000-40 000 kronor.Med Kenny i Malmö
Europaserien drar igång i juni. Innan dess väntar en hel del uppvisningar och demonstrationer för att sprida sporten ytterligare.- Vi är åtta-tio svenskar i Europaserien. Det kommer mer och mer. Det svåra är att hitta möjligheter att träna, men jag har bra kontakter med Mantorp Park och får köra där, säger Mikael som nyligen är hemkommen från Malmö Motormässa.Där var Mikael Svensson inbjuden tillsammans med bland andra Kenny Bräck. Där visade han upp bilen, lät folk åka med på en provrunda där pengarna gick till Barncancerfonden.- Det var kul att få den chansen, säger Mikael som berättar att Kenny Bräck blev intresserad av sporten när han var i Malmö.- Jag kanske får chansen att köra för hans team i framtiden, fortsätter Mikael med glimten i ögat.Går det bra i Europaserien finns säkert alla chanser.Mikael Svensson drivs av att lyckas med sin satsning på drifting.
FAKTA Drifting
Drifting går ut på att åka snyggt med sladd. Farten bedöms också, men det handlar framför allt om att ha en snygg linje i kurvorna. Hur brett bilen sladdar bedöms också.Usprungslandet för drifting är Japan. I Sverige kördes de första tävlingarna 2005.Underlaget är alltid asfalt.I kval kör man en bil i taget och bedöms. Därefter kör bilarna två och två, där en bil kör först och den andre ska försöka följa efter i samma linje. Det får max vara en billängd mellan bilarna, oftast ligger de ännu närmare varandra. Efter ett varv byter bilarna position.Det finns ingen tid eller mållinje, det är bedömningen som utser segraren.Källa: Svenska Bilsportförbundet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!