Bred satsning för framtiden

Svenska Bilsportförbundet vill gasa trots den kämpiga världsekonomin. - Målsättningen är att få fram en ny världsmästare i rally eller Formel 1, säger Annemo Friberg.

Bilsport, Norrköping2009-04-22 00:19
Det var nästan fullt startfält på Norrköpings Motorstadion när förbundet, tillsammans med de lokala klubbarna, informerade om läget och framtidsvisionerna inom rally och racing.SBF representerades av Annemo Friberg (presschef), Sören Johansson (vice ordförande) och Jörgen Andersson (marknadsavdelningen). Dessutom fanns kartläsaren Emil Axelsson (som kör i produktions-VM tillsammans med Patrik Sandell) från Österbymo på plats, samt Jan O Gustavsson (SMK Östgöta) och Sievert Lindqvist (NMK).Sverige har drygt 20 000 licensierade förare i de olika disciplinerna och målet är glasklart.- Vi vill ha fram nästa generation Ronnie Peterson eller Björn Waldegård på banan, säger Annemo Friberg.Ska forma förare
Swedish Motorsport Challenge (SMSC) är en elitsatsning som har fått nytt liv. Det är SBF:s satsning för att hjälpa de svenska landslagsförarna i både rally och racing vidare mot de högsta internationella klasserna. Dessutom ska det arrangeras en shootout i rally i år. 430 unga förare har bjudits in och av dem ska 30 väljas ut för att drillas ytterligare.Emil Axelsson, som själv har varit med i SMSC, och Patrik Sandell kommer också att hjälpa till som lärare för att forma framtidens förare.- Det är en lång utvecklingsstege och vi kan förhoppningsvis få dem att tänka lite större. Det handlar om allt från hur man jobbar med sponsorer till körteknik, berättar Emil.Barn får chansen
Satsningen Karting on tour handlar om att ge barn från sju år och uppåt chansen att prova på den minsta racingklassen. - Vi åker runt med bilarna till de olika klubbarna. I Kalmar var det 160 unika barn som provade på. I sommar ska vi även vara i Linköping, säger Annemo Friberg.För ungdomar i junioråldern görs en satsning på Formel Renault, som har slagit stort i Europa. Seriepremiären är i Karlskoga den 22 maj tillsammans med de nordiska länderna.- Det här är en klass som har en bred bas i Danmark, Norge och Finland som ligger lite före oss, berättar Sören Johansson.Virtuell Bilsport är en betydligt billigare och miljövänligare variant. Precis som det låter handlar det om simulerad körning via datorn eller en spelmaskin. Det är rolig underhållning för stunden men också ett sätt att väcka intresse för riktig bilsport.- Det är väldigt populärt. Vi kör riktiga tävlingar som simulerar STCC-loppen. Det är kval och semi på olika ställen och 20 stycken som slutligen möts i en final på Mantorp, säger Jörgen Andersson.Tvingas tacka nej
Från lokalt håll ser man också förhållandevis ljust på framtiden. Östergötlands Bilsportförbund har 8 000 medlemmar fördelade på 29 klubbar som arrangerar 100 tävlingar per år.I år tvingas man dock säga nej till två stora arrangemang: Kvällsracet i folkrace och SM-finalen i rally. Både organisatoriskt och ekonomiskt blir det övermäktiga uppgifter.- Vi har kollat på det och vi kan tyvärr inte räkna hem tävlingen, berättar Sievert Lindqvist om SM-finalen i rally som inte kommer genomföras i Norrköping i år.Supercupen den 2 maj, med bland andra de båda SM-konkurrenterna Jonas Wigren och Mats Jonsson på startlinjen, är dock en riktig höjdpunkt att se fram mot för bilentusiasterna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!