En klubb blir tre?
SMK Östgöta kan delas upp redan på årsmötet i mars. - Varje sektion skulle få större möjlighet att påverka sin del, säger vice ordföranden Michael Olsson.
Foto: Anne-Marie Karlsson
Bil- och MC-sektionen bildar nya föreningar och skriver ett nyttjandeavtal med speedwaysektionen för att använda anläggningen på samma sätt som idag.Samtliga tre blir då egna, fristående klubbar, där bil och MC "hyr" in sig på anläggningen.Kontaktat jurister
Tankarna på en delning av föreningen har funnits ända sedan den ekonomiska krisen som höll på att skjuta hela klubben i sank när speedwaysektionen inte hade ordning på pengarna i början på 2000-talet.- Det har förts diskussioner till och från, sedan har det intensifierats under hösten. Vi kände att om vi skulle göra förslaget skulle vi göra det till årsmötet. Vi har haft kontakt med jurister, med Riksidrottsförbundet och med kommunen, det här är det bästa och det naturliga sättet att göra det, fortsätter Michael Olsson.Alternativen med allianser och aktiebolag har skjutits åt sidan.Speedwaysektionens vice ordförande, Torsten Sahlin, ser bara fördelar med förslaget och hoppas det kommer röstas igenom av medlemmarna.- Bil- och MC-sektionerna slipper skulderna och även de risker som finns med vår verksamhet i framtiden. Vi tar ensamt ansvar för alla skulder. Var och en kan specialisera sig mer på det man håller på med, säger han.Skulderna är ju visserligen mest från speedwayen...- Ja, men det var en styrelse bestående av tre sektioner som hade ansvaret när skulderna uppkom.Finns det risk att det blir dyrare för de andra sektionerna?- Kostnaderna ska vi dela upp precis som förut. Att någon verkar ha fått för sig att vi ska kasta ut övriga sektioner är sorgligt. Vi har ingen användning för exempelvis crossens markområde, och byggnaderna delar vi på som idag. Och vi har försäkrat oss via kommunen om att om Vargarna skulle läggas ner får de övriga sektionerna möjlighet att ta över området. Om alla får rätt information tror jag det här kommer röstas igenom. Det här är bra för alla.Behöver avtalet
Att speedwaysektionen behöver behålla arrendeavtalet beror på elitlicensen. För att kunna balansera de tillgångarna mot skulderna i bokföringen.- Även om anläggningen inte har något saluvärde finns det ett visst bruksvärde. Annars klarar vi inte elitlicensen, säger Torsten Sahlin.Tanken är att delningen ska ske successivt. Om beslutet tas på årsmötet 26 mars kommer de nya föreningarna att bildas. Sedan kommer medlemmarna vara medlemmar parallellt i båda föreningarna under året innan hela delningen sker 1 januari 2010.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!