Wigren kan missa SM-serien

- Det kan bli så att jag hoppar av SM. Det känns väldigt tråkigt, säger rallyföraren Jonas Wigren som jagar SM-guld i värstingklassen.

Foto: Blomqvist Joakim

Rally, Norrköping2009-01-03 00:17
Det är inte bara oron i världsekonomin som trasslat till ekonomin inför anmälningarna till första SM-deltävlingen. Lågkonjunkturen har drabbat sponsrande företag. Men det är den nya däckregeln som inneburit nya problem för de tävlande.Guld på hemmavägar?
Den omdiskuterade regeln om enhetsdäck innebär att förarna måste köpa däck från Pirelli inför varje tävling. Det blir stora pengar när han förbrukar närmare 90 däck och de kostar cirka 3 000 kronor (sommar) respektive 4 000 (vinter).- Det känns som en smäll i magen. För mig blir det ungefär 200 000 kronor dyrare. De pengarna har vi inte än, berättar Wigren.Arrangerande klubbar befarar massavhopp från SM-klasserna då däckskostnaderna blir en tung post för förarna som tidigare år haft egna däckssponsorer.Vännäs MK hoppade av för att inte riskera ekonomisk konkurs.Därmed återstår bara ett vinterrally, Rally Värmland. Anmälningstiden går ut 9 januari och nu finns endast tio ekipage anmälda.- Vi har protesterat, men det verkar inte hjälpa, säger Wigren.När Vännäs hoppade av tilldelades Norrköping SM-finalen, precis som förra året.I år är Jonas dröm att fjolårets silver ska bli guld och att han kan säkra SM-guldet inför hemmapubliken.- Än har jag inte givit upp, men har vi inte fått ihop alla pengar inför första tävlingen kommer vi inte att köra hela SM-serien. I så fall bara någon enstaka SM-tävling, säger Wigren.Viksåttan blir final
Han har förståelse för att företagen har svårt att prioritera sponsring i den rådande lågkonjunkturen.- Absolut, men vi har fått till flera nya sponsorer.Totalt ligger hans rallybudget på ungefär en miljon kronor för att hålla sin Ford Focus i topptrim. Den är renoverad och ska lackas till den nya säsongen.Vid sidan av SM siktar Jonas Wigren på att vinna Supercupen. Där begränsas inte förarna av samma däckregler och där lär startfälten bli både större och vassare.- Där kommer Viksåttan i Valdemarsvik att bli final. Där ingår också Norrköpingstävlingen Holmen Skog Rallyt. Det blir mycket tävlande här omkring i år. Det är kul, tycker Jonas Wigren.Lindqvist avvaktar
Årets SM-fyra, Mikael Lindqvist, avvaktar också. Han gjorde en sensationell återkomst efter fem års uppehåll och hade tänkt sig en storsatsningen mot prispallen i den trimmade fyrhjulsdrivna klassen.- Antingen blir det full satsning eller lite halvt. Det hara varit trögt på sponsorsidan, men vi har en del på gång. Vi får se i vilken omfattning vi kan köra, säger Micke.Han samarbetar med Jari Saarinen, Kvarnvingarna och har planer på att bilda ett team med ytterligare någon förare.Den nya däckregeln gör att inget händer och att det kan bli en förarbojkott till första SM-tävlingen Värmland Runt.Även Jimmy Joge avvaktar. Han har tänkt försvara sitt SM-guld i den otrimmade fyrjulsdrivna klassen.
Fakta SM-rally
Fem deltävlingar avgör SM. Finalen körs i Norrköping i år också.30-31 januari: Värmland Runt.23-24 maj: South Swedish Rally.14-15 augusti: Snapphanerallyt.18-19 september: Kolsva MS.3-4 oktober: Mästarmöte, Norrköpings MK.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!