Premiärmötet i slutet av januari lockade ett 20-tal småföretagare och köpmän sammankallade av Hans Andersson, Sportringen och Edward Svensson, Björkagårdens Gårdsbageri.

Gruppen samlades för att under några timmar diskutera hur man gemensamt kan få besökare att spendera mer tid och pengar i butiker och på uteställen.

Hans Andersson:

– Framför allt måste skyltningen från stora vägen in till Valdemarsvik bli bättre. Jag reagerar nästan inte själv längre på att skyltinformationen är så dålig. Det finns fortfarande ingenting skrivet i skyltform om att centralorten rymmer ett tiotal restauranger och en massa butiker. Och så länge vi inte berättar så mycket om oss vid E 22:an blir annonseringar i tidningar, annonsblad och sociala medier lidande. Allt hänger ihop.

Åtvidaberg och Västervik är erkänt skickliga på att arrangera Bilbingo i respektive kommun. Tanken i Valdemarsvik är att ordna Hamnbingo på bestämda dagar i sommar.

– Det skulle passa oss. Till hamnområdet går det att ta sig till med cykel, bil, båt eller gå. Tisdagar är en tänkbar veckodag, säger Hans Andersson.

Valdemarsvik är en utpräglad sommarkommun ur turistsynpunkt med dragplåster som bland annat Karnebåtfestival, Nils Liedholm Cup och en handfull Titanix-spelningar.

– Sommaren och turistsäsongen är vi inte så oroliga för, det löser vi utan problem. Desto svårare är det att locka kunder till centrum mellan januari och fram till påsken samt perioden från oktober fram till det att julhandeln drar igång. Det finns Västerviksbor som faktiskt aldrig har varit inne i Valdemarsvik och det är sådana traditioner som vi måste ändra på, berättar Edward Svensson.

Sofia Vretander, ägare till klädbutiken Fias Fina på Storgatan, anser att det är bra att några krafter återigen tar tag i skyltfrågan som har diskuterats lokalt till och från i flera år. Ärendet blir inte mindre aktuellt med tanke på den hårda konkurrenssituation från handelsplatserna i Norrköping och nätbutikerna. Just näthandeln har rejäl medvind.

– Mötet var riktigt bra. Vi behöver gemensamt tänka till hur vi ska lösa det här framöver.

Hon förklarar hur betydelsefullt det är ekonomiskt för köpmän och restaurangägare om det gick att få hit besökarna fyra, fem timmar innan ett större sommarevenemang.

– Sommarturisterna brukar gilla utbudet i centrum, men antalet butiker får inte minska. Jag har skrivit på ett nytt hyreskontrakt och hoppas på en positiv trend. Våra starka sidor, personlig service samt brett utbud och kunnande, behöver lyftas fram lite extra.