Kraftprov i midnattssol

Ikväll startar årets upplaga av Midnattssolsrallyt. Bland de tävlande finns Per-Åke Ring från Ringarum, i en Ford Escort. En riktigt vass bil, som förhoppningsvis tar honom till en topp-plats i 2-litersklassen.

Nya inslag. Per-Åke Ring och sonen Adrian, två av hundralet ekipage som idag startar i Midnattssolsrallyt.

Nya inslag. Per-Åke Ring och sonen Adrian, två av hundralet ekipage som idag startar i Midnattssolsrallyt.

Foto: Bo Cederqvist

Ringarum2014-07-09 14:41

Men det har varit stora bekymmer ända fram till senaste helgen. Bilen som inhandlades i augusti förra året, och som tidigare har körts av rallyesset Björn Waldegård, skulle stärkas upp med en ny motor inför den kommande tävlingen.

– Jag köpte en motor från England, en riktig värsting som skulle monteras i Västerås. Men det har strulat hela tiden. Kamaxlarna var för vassa för ventiler och kolvar. Och det sista som hände, innan jag gav upp, var att det kom in vatten i motorn. Och det inträffade bara för två veckor sedan. Stressigt, säger Per-Åke Ring, när vi träffar honom på hemmaplan.

Så han fick spana efter en ny kraftkälla och en sån tar man inte fram i en handvändning. Men han lyckades fixa en i Finland, som den inte helt obekanta rallyföraren, Mats Jonsson, med totalt 17 SM-guld, monterade i Rings bil.

– Nu ligger den andra motorn i delar hos Mats, i Karlstad.

Ford Escorten, är av 1977 års modell med 16-ventilers motor där 260 hästar frustar under huven.

Värdet? Runt en miljon kronor.

Det är således den kärran som inom kort ska utsättas för ett kraft- och uthållighetsprov. Och när vi träffar Per-Åke Ring pyser det, aningens aning, av nervositet ur honom.

– Vi för hoppas att det går bra. Vi hade lite problem med växellådan, men det ska vara fixat innan besiktningen.

Som sagt, det är Björn Waldegård som har suttit bakom ratten tidigare och det är också han som har ställt in bilens fjädring och bromsar. Även Waldegård och namnkunnige Stig Blomqvist kommer att köra Midnattssolsrallyt, som omfattar 17 mil specialsträckor inom en total sträcka på drygt 100 mil.

Det handlar om en veterantävling där ingen bil får vara av senare årsmodell än 1985.

Det var fyra år senare, som Per-Åke Ring började med rally så smått.

– Kul sport och jag brukar köra upp emot tio tävlingar per år.

Då var inte sonen, Adrian Ring, född. Det är han som nu ska vara kartläsare, endast 15 år gammal.

Han är uppvuxen med rally och började läsa redan som 13-åring, i en del mindre tävlingar.

Nervös?

– Nej, inte alls det här ska bara bli kul, svarar Adrian, vars pappa debuterar i Midnattssolsrallyt

På lördag rullar de i mål vid Rocklundhallen.

Under förutsättning att allt håller, förstås.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om