Isaksson växlar upp inför nästa säsong

Det gäller onekligen att välja rätt spår om man ska vinna. Det lyckades Anton Isaksson med, när han i år tog hem SM-titeln i rallycrossens juniorklass.

Rullare vidare. Anton Isaksson kan inte vara annat en nöjd med årets säsong. Nu väntar högre klass och en annan bil.

Rullare vidare. Anton Isaksson kan inte vara annat en nöjd med årets säsong. Nu väntar högre klass och en annan bil.

Foto: Bo Cederqvist

Motor, Valdemarsvik2014-10-13 13:20

Videon är inte längre tillgänglig

Apropå spår, så har det varit raka spåret för Valdemarsvikskillen, som började med motorsport i 14-15-årsåldern. Då gällde det folkrace. Men förra året lade han in en högre växel och styrde in i rallycrossens tuffa domän. Han tog för sig redan från första början. För när debutåret var färdigrullat stod han där med en bronsmedalj. I år hoppade han över silverpengen och lade beslag på guldet.

Och det här framkallade inte bara en skön tillfredsställelse utan också utmaningar och jakten på nya triumfer.

– Vi har redan börjat arbeta med nästa säsong. Ny bil och ny klass, deklarerar JSM-vinnaren, samtidigt som han ger en mer konkret bild av vad det rör sig om.

– När det gäller bilen tittar vi på en fyrhjulsdriven Ford Fiesta Supercar light och klassen är Rallycross Supercar Scandinavia, som STCC startade i år, vilket betyder att rallycrossen ingår i samma plattform som banracingen.

Det är således här som han ska in och stångas, i en klass som han betecknar som en instegsklass till den yppersta eliten. Men smakar det så kostar det. Närmare bestämt runt en och en halv miljon kronor, för en liten, men väldigt brutal Fiesta.

Anton Isaksson är väldigt ödmjuk och när vi frågar varför det har gått så bra så säger han att vi har haft väldigt bra koll på allting.

– Och så har jag väl skött mig ganska skapligt, tillägger han.

Stallet består av sju personer. Förutom Isaksson finns fyra mekaniker. Men också två som fixar det som bara måste fungera för att inte blodsockerhalten ska falla med risk för ouppmärksamhet och matthet.

– Både mamma och min flickvän kan det där med käk. De gör ett fantastiskt jobb. Utan det här sexmannateamet samt alla välvilligt inställda sponsorer så skulle det givetvis inte fungera.

Tävlandet är i och för sig över för den här säsongen. Men att ta det piano fram till nästa säsongspremiär är inte att tänka på. Det är nu det tuffa jobbet börjar. Att övertyga sponsorerna om att en satsad slant på Isaksson inte är bortkastad.

– Jag viker hela min fritid för rallycrossen och där ingår bland annat kontakten med sponsorerna.

Men om han bara för en kort stund får sätta fokus på sig själv och analysera framgången rent förarmässigt så blir svaret:

– Jag är väldigt lugn och brusar inte upp. Tänker ofta på alternativspår och håller ett bra tempo, samtidigt som jag planerar min körning väl.

Faktum är att Anton Isaksson, som till vardags arbetar som svetsare, kan åka ett år till i juniorklassen.

Men ambitionen att nå högre divisioner får inte bromsas av ytterligare ett år i samma klass.

– Jag har tagit guld och nu vill jag vidare.

Vad är det då för bil som han har rattat på grus och asfalt under de två senaste säsongerna? Jo, ett hopplock av en BMW och en Volvo, snarare en BMW 325 med en Volvomotor från en 940, varas kapacitet, skrivs till 246 hästkrafter.

– Men det mesta är ombyggt, säger Isaksson, under tiden som han plockar bort motorhuven för att visa kraftpaketet.

Och målet?

– För mig är inte rallycross-VM något som ska tillhöra andra. Jag ska dit.

bo.cederqvist@nt.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om