Han ställer sig bredvid sin Volvo 240. I år ska duon vara bästa vänner i SM-serien i rallycross. Det var de inte förra året.
– Den strulade när jag skulle testa den. På första deltävlingen gick den bra, jag kom fyra i semifinalen då. Men i andra tävlingen gick den sönder, berättar Simon Andersson på uppfarten till huset i Falla utanför Finspång.
Det har han nu lagt bakom sig.
– Jag provkörde bilen i måndags, då fungerade den bra. Det viktiga blir att hitta rätt spår.
Hur märker man sånt?
– Det flyter på och i kurvorna blir det inte så tungt, svarar Simon, som kör för Finspångs Motorsällskap.
Det är också lättare sagt än gjort. Att gå långt i ett SM är inget man bara gör. Det mesta måste stämma.
– Det är mycket marginaler. Det skiljer ju hundradelar så man har inte råd med några misstag, menar Simon.
Första deltävlingen, med totalt 24 startande, körs i Arvika i dag, på banan där bilen gick sönder i fjol. Chans till revansch, alltså. Efter följer ytterligare tre deltävlingar. SM-serien avslutas med en final i Götene, två mil utanför Lidköping. Där vill, förstås, Simon starta långt fram.
– Vinna vore ju kul, men att hamna topp-fem är nog målet.
Det här är andra året som han kör rallycross. Innan var det folkrace som gällde. I tre år närmare bestämt.
– Skillnaden är väl att man kan ta olika spårval i rallycross. Det är väl inte riktigt samma i folkrace, säger Simon, som får välbehövlig stöttning hemifrån.
– Min styvpappa Jimmy hjälper mig en hel del.
Nervös?
– Inte än i alla fall. Det blir jag nog sen. Det är bra, då är man taggad, säger Simon Andersson.
Simon får östgötskt sällskap i form av Albin Ählman från SMK Valdemarsvik. Första tävlingen för året innebär också debut för hans BMW E 36. Den nya bilen ska ta honom så högt upp som möjligt.
– Jag vill åka därifrån och känna att jag gjort en bra tävling. Jag siktar högt, säger 19-åringen.
Detta blir första gången Albin ställer upp i SM.
– Jag kom på så bra placeringar i fjol att jag ville testa. Det känns som det rätta steget, menar han, som kom tvåa i Svealandscupen förra året.
Vinner du i dag?
– Det är sånt som märks. Det gäller i alla fall att köra smart, att hålla koll på de andra bilarna, säger en hoppfull Albin Ählman.
I deltävlingen körs först ett träningsheat, följt av tre kval. Där räknas de två bästa tiderna ihop för att se vilka som tar sig till semifinal. De tre bästa från varje semi kör senare A-final, de andra B-final.