Nästan 7 800 personer har skadats och 99 personer omkommit i jul- och nyårstrafiken från och med jul- och nyårshelgerna 2008/2009 fram till 2013/2014. Det visar olycksstatistik som Motormännens tidning Motor har fått fram från Transportstyrelsen och Trafikverket.
Siffrorna kan verka skrämmande, men det finns saker som trafikanterna kan göra för att förbättra sina odds. Dels gäller det att välja rätt dag att färdas på.
– De stora resdagarna brukar vara den 21 och 22 december och det är också då flest dör och skadas i trafiken, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen, i ett pressmeddelande.
Han tipsar om att det är säkrast att resa på jul- eller nyårsafton, då risken för olyckor är minst.
Speciell jul- och nyårshelg
Dennis Örnborg, trafikpolis i Norrköping, menar dock att den här helgen är lite speciell eftersom de röda dagarna ligger mitt i veckan, vilket gör det svårare att peka ut några självklara, stora resdagar.
– För trafiksäkerheten är det bra att det är utdraget, annars blir det väldigt många som åker samtidigt och det brukar stöka till det. Speciellt om det blir dåligt väder, säger han.
För att undvika olyckor gäller det också att, om möjligt, välja rätt vägar. Dennis Örnborg säger att flest olyckor inträffar på de stora genomfartslederna, som E4 och riksvägarna, men att det då oftast gäller avåkningar eller singelolyckor in i vajerräcket. De allvarliga olyckorna inträffar istället på vägar som inte är mötesseparerade, och där hastigheten är hög. Motormännen skriver att mer än hälften av Sveriges Europavägar, ungefär 345 mil, är sådana, och att risken för att dö på en sådan väg är nästan fem gånger så hög som på en genomsnittlig motorväg.
Människan den svaga punkten
I Norrköpings spridningsområde finns E22 mellan Söderköping och Lund med på Transportstyrelsens listan över farliga vägar i jul och nyår. (Här hittar du hela listan med de farliga vägarna.) Trafikpolisen i Norrköping kommer att jobba nästan alla dagar under helgerna.
– För oss handlar det om synlighet, att vi ska vara ute och visa oss och dämpa ner hastigheterna, säger Dennis Örnborg.
– I den mån det går kommer vi även att ha kontroller för nykterhet och hastighet. Det styrs ju också av vädret eftersom det gäller ju vår arbetsmiljö: Om det är halt och mycket snö så är det en fara i sig att bara stoppa bilarna.Dennis Örnborg menar att det ändå går åt rätt håll; allt färre personer omkommer i trafiken för varje år som går. Han menar att det har flera orsaker, som säkrare bilar och vägar.
– Men vi har fortfarande problem med förarna. Människan är fortfarande den stora, svaga punkten, säger han.