Stort sug efter ny landsbygdstrafik

En privat busslinje ska öppnas från Djurön till Norrköping, och bakom initiativet står Björn Hammarskjöld. Under lördagskvällen kördes premiärturen med ett trettiotal passagerare in till Augustifesten.

Annika Johansson är nyinflyttad till Djurön och väljer helst att åka buss, men är samtidigt orolig för att det inte ska bli ekonomiskt hållbart om hon behöver två busskort till exempel.

Annika Johansson är nyinflyttad till Djurön och väljer helst att åka buss, men är samtidigt orolig för att det inte ska bli ekonomiskt hållbart om hon behöver två busskort till exempel.

Foto: Monica Hansson

Norrköping2016-08-21 13:08

– Det är ju suveränt, aldrig har vi kunnat ta bussen in till stan en lördagskväll och ta ett glas vin, säger Birgitta Sahlqvist.

Hon var först ombord på bussen och har bott på Djurön i tjugo år och har sett en stor förändring på området sedan inflyttningen. Flera nybyggda villor och en konstant folkökning.

– Det är kul med nya initiativ, annars sitter man mest och ugglar och säger att det inget händer, men nu händer det minsann. Hade det inte varit för det här hade vi nog aldrig åkt in till Augustifesten, säger Birgitta Sahlqvist och påpekar att det är konstigt att det inte satsas mer på landsbygdstrafiken när allt fler flyttar dit.

Två av alla nyinflyttade till Djurön är Annika Johansson och Per Torgersen, det är bara två månader sen de lämnade Norrköping för landsbygden. De hoppas på den nya busslinjen för att kunna ta sig in till jobbet på morgonen, och förhoppningen är att sonen ska kunna ta bussen till skolan.

Siktar på reguljär trafik

– Det behövs bättre förbindelser utanför stan, men vi måste tänka på kostnaden också. Kommer vi att behöva två busskort? Ett för att ta oss in till stan och ett för att ta oss vidare till jobbet? frågar sig Annika Johansson.

Hon arbetar på Vrinnevisjukhuset och eftersom den så kallade Pendellinjen skulle gå in till stationen så måste hon ta ett annat färdmedel därifrån.

Entreprenören Björn Hammarskjöld siktar på en reguljär pendellinje med svaren från enkätundersökningen i området som bas. Nu påbörjas arbetet med att analysera alla svaren och om en dryg månad är målet att köra i gång.

– Nyckeln är att fråga när kunderna vill åka, istället för att köra med tomma bussar på tider som ingen vill ha. Frågan är om det är sysselsättningspolitik regionen kör med eller om de misslyckats kapitalt? säger Björn Hammarskjöld.

Han anser att de flesta förvärvsarbetare i dag inte kallar sig för busspendlare eftersom det helt enkelt inte finns några bussar att åka med på tider som passar med arbetet. Björn Hammarskjöld har tidigare kört buss för Östgötatrafiken och tröttnade på att allt som oftast köra med en tom buss.

– Jag tycker inte om att prata för mycket med mig själv, det är roligare att prata med passagerare, säger Björn Hammarskjöld.

Och tro på den nya busslinjen det finns det gott om på Djurön, bussen är full av entusiasm under premiärturen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om