Det handlar om att räta ut tvåans spårvagnslinje för att förkorta restiden med tre minuter. Det beräknas generera omkring 350 nya resenärer per dygn. Kommunen tänker sig projektet som ett första steg i ett större projekt som inte skulle kräva fler stora investeringar därefter. Förslaget har fått stor uppmärksamhet hos invånarna och många tycker att det är en på tok för stor prislapp för en relativt liten förbättring. Andra menar att det måste få kosta att utveckla kollektivtrafiken.

Läs mer: Här är nya spårvagnssträckan

Kollektivtrafiken är viktig

Artikelbild

| Ljuralänken. Den nya sträckningen ska förkorta restiden med tre minuter.

Marcus Arvidsson är 25 och pendlar till sin utbildning i Linköping och åker spårvagn varje dag.

– Jag tycker att det är bra att kommunen lägger pengar på kollektivtrafiken, det är jätteviktigt att den finns, säger han.

Nora Ibrahim, 41, håller med.

– Jag tycker att spårvagnen tar för lång tid. Jag åker med den varje dag och det gör mina barn också. Visst är det lite väl mycket pengar, men det är också en bra investering.

Artikelbild

| Idioti eller bra investering? Åsikterna om ljuralänken går isär.

Åsikterna går isär, men man verkar vara överens om att det är mycket pengar för vad gemene man får ut av projektet.

Prioritering

Artikelbild

| Demokrati. "Tråkigt när kommunen inte lyssnar på sina invånare" Tycker många på sociala medier.

Lize Öjebrant är 25 år och bor i Hageby. Hon pendlar dagligen med spårvagn.

­– Jag tycker att det låter onödigt! Det tar inte lång tid att ta sig in till stan idag, säger hon och fortsätter.

– Vi skulle kunna använda de pengarna till andra saker, flyktingmottagande till exempel.

Delar av sträckan som tvåan trafikerar har varit avstängd flera gånger på senaste tiden. Det har varit svårt att ta sig dit man vill tycker 15-åriga Linnéa som berättar att det varit så stökigt att hon valt att gå till sin praktikplats istället för att ta spårvagnen.

– Jag är tveksam till om det är värt pengarna. Hur mycket mer ska det kosta att åka, frågar sig Linnéa.

Kommunen får kritik

En annan aspekt av den nya sträckan är att den kommer att dras genom grönområden. På sociala medier skriver man bland annat:

"Blir uppriktigt ledsen över det här beslutet. Varenda plätt byggs igen. Vasaparken används ju verkligen hur mycket som helst av massor av människor. Tråkigt när kommunen inte lyssnar på sina invånare."

Läs mer: Insändare från orolig förälder på Fridtunatäppans förskola

Och det är många som håller med. "Så onödigt" och "Dålig idé!" är återkommande kommentarer.

Kommunen har beviljats stadsbidrag på 38 miljoner kronor och vill därför påskynda projektet så att bidraget inte hinner löpa ut, frågan är om kommunen och invånarna kan bli överens.