Så ska Hagebys image förändras

Norrköpings kommun vill förändra medborgarnas attityd till stadsdelen Hageby. En kommunikationsplan ska framställas för att föra ut det som är positivt med Hageby.

Ny bild. Norrköpings kommun vill förändra bilden av stadsdelen Hageby och göra den mer positiv. "Målet är att det ska komma upp positiva bilder från Hageby när man googlar", sa Norrköpings kommuns kommunikationsdirektör Louise Flygt.

Ny bild. Norrköpings kommun vill förändra bilden av stadsdelen Hageby och göra den mer positiv. "Målet är att det ska komma upp positiva bilder från Hageby när man googlar", sa Norrköpings kommuns kommunikationsdirektör Louise Flygt.

Foto: Henrik Johansson

Norrköping2017-01-17 05:30

Videon är inte längre tillgänglig

Hageby i södra Norrköping har senaste åren förekommit i sammanhang som inte alls kan beskrivas som positiva: En släktfejd ledde till mord på två bröder häromåret och ifjol blev en yngling ihjälskjuten efter att ha skottskadats vid ett tidigare tillfälle. Dessutom har polisen tvingats till andra större insatser i området, bland annat på grund av bombhot. Till detta kan läggas många anlagda bilbränder och stenkastning mot blåljuspersonal. Detta har gjort att stadsdelen fått ett dåligt rykte bland allmänheten. Men nu vill Norrköpings kommun ändra på det – genom en kommunikationsplan där Hagebys positiva sidor ska förmedlas. Vid ett möte i förvaltningsbyggnaden Rosen på måndagseftermiddagen togs de första små stegen mot en omdaning av Hagebys image. Inbjudna var bland andra representanter för kommunen, handeln, fastighetsägare och polisen.

– Vi ska vara kreativa idag, så ni får axa upp eran kreativa sida. Ni representerar inte bara era egna verksamheter utan hela Norrköping, sa kommunikationsdirektör Louise Flygt till de 20-tal mötesdeltagarna innan de delade in sig i fyra grupper för att ta sig an olika frågor rörande Hageby. En sak de resonerade kring, var hur Hageby uppfattas idag:

– Ett ghetto, sa Daline Mushe som arbetar på fritidsgården Hageby Hus.

– Många låginkomsttagare, sa Sargon Akcan, Assyriska IF. "Otryggt" och "Ohälsa" , "Där bor bara invandrare", var andra fördomar som nämndes.

Men mötesdeltagarna fick också i uppgift att nämna styrkor för området – och då nämndes "bra ungdomsverksamheter", "närhet till naturen" och "ett fint centrum med Mirum galleria".

Att beskriva hur Hageby kan användas för att marknadsföra Norrköping, kanske inte var den lättaste uppgiften – men visst fanns det idéer i de olika arbetsgruppperna:

– Vrinneviskogen är en outnyttjad skatt, där finns både skidbacke och ridhus. Men det är ingen som har kommunicerat det. Det går ju inte ens att ta sig dit med bil, sa Peter Löfquist från Mirum Galleria och efterlyste bättre tillgänglighet till Vrinneviskogen från Hageby. Nu ska kommunikationsavdelningen sammanställa synpunkterna och forma en plan för hur den ljusare bilden ska spridas ut:

– Hageby är en fantastiskt plats på jorden, en världsplats! sa Veronica Höijer som arbetar med områdets utveckling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!