Premiär för det rosa tåget

Klockan 14.52 på fredagseftermiddagen gled ett rosa tåg in på perrongen vid Norrköpings station. Det var premiärturen för nystartade Saga Rail som kom till Norrköping.

Premiär. Det första rosa tåget kom till Norrköping på fredagen och Saga Rails majoritetsägare Mats Nyblom var med på premiärturen från Stockholm.

Premiär. Det första rosa tåget kom till Norrköping på fredagen och Saga Rails majoritetsägare Mats Nyblom var med på premiärturen från Stockholm.

Foto: Calle Slättengren

Norrköping2018-02-23 19:30

Saga Rail är ett nytt tågföretag som har börjat trafikera Stockholm-Nyköping-Norrköping-Linköping i båda riktningarna. Tågföretaget satsar på veckoslutstrafik mellan Stockholm och östgötaregionen och affärsidén är att erbjuda billiga tågresor ombord på de rosa tågen.

När det första rosa tåget kom till Norrköping hoppade en grupp premiärresenärer av tåget och de följdes av ett gäng tågentusiaster som var med ombord för att åka Stockholm-Linköping och sedan direkt tillbaka till Stockholm.

– Jag är med ombord idag för jag ville testa något nytt, sa Johannes Broman från Stockholm. Det här är ungefär som att åka pendeltåg i Stockholm men det är kul att få vara med på premiärturen och träffa andra tågintresserade. Man njuter bäst av utsikten från ett tåg och jag ska följa med tillbaka till Stockholm ikväll.

Johannes Broman och ett tiotal andra tågentusiaster hoppade av på perrongen i Norrköping och tog massor av bilder de få minuter tåget stod inne.

Med på det rosa tåget fanns också en man i rosa jacka. Det var Mats Nyblom som är majoritetsägare i tågtrafikbolaget Saga Rail. Han var helt nöjd med starten på premiärresan.

– Allt har fungerat jättebra och nu kommer vi att testa det här under hela våren, sa Mats Nyblom. Vi har marknadsfört oss lite extra mot studenter via sociala medier och alla är förstås väldigt välkomna att åka med rosa tåget. De här tågen har en något lägre standard är andra tåg men också ett lägre pris.

Mats Nyblom har haft i direktkontakt med flera studentkårer och tack vare genomslag i sociala medier hade man sålt ett 60-tal biljetter till premiärturen. Det finns 174 platser ombord på rosa tåget som är ett elektriskt tåg.

Saga Rails tåg har blivit överflödiga från lokaltrafiken i Stockholmsområdet. Tågen är från början av 1990-talet och upprustades i början av 2000-talet. Under 2017 skrotades många av de fullt fungerande tågsätten.

– Vi har köpt fyra tågsätt men använder bara ett av dem nu i början, berättade Mats Nyblom. De övriga tre står i Värmland tills vidare.

Det blir två tur och retur-turer under veckosluten och Saga Rail använder en så kallad dynamisk prislista vilket betyder att det blir billigare ju tidigare man bokar.

Enligt företagets hemsida kostade det på fredagen 118 kronor för en vuxen att åka Stockholm-Linköping och priset för student var 106 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om