Renoveringen av skolans lokaler är precis avslutad och flyttkartongerna säger att inflyttningen fortfarande pågår. Rektorn Sofia Jardviken hänger upp målningen över den gamla skolan, med det tillhörande Måstorpet, på sitt kontor och knyter på så sätt ihop gårdagen med framtiden. Det blåser nya vindar på Mosstorpskolan.
– Skolans gamla och sämre rykte stämmer inte längre, säger Sofia Jardviken. Så var det när dagens elevers föräldrar gick här. Skolan är inte bara nyrenoverad, elevernas resultat har också förbättrats och vi ligger i topp i slutbetyg i kommunen i både matte och engelska. För andra året i rad har vi högst andel behöriga till yrkesprogrammen. Sådant märks inte minst när vi rekryterar nya lärare. Det går lätt.
För 80 miljoner kronor har Mosstorpskolan fått en ny cafeteria, uppfräschade klassrum, bibliotek och nya lokaler för bild, musik och slöjd. Den stiliserade måsen går igen i utsmyckningen och påminner om rötterna i Måstorpet. Ännu väntar man på den nya matsalen med eget tillagningskök. Än så länge får man maten från storköket på Vickelbygårdens äldreboende.
Den här delen av "nya" Mosstorpskolan är lätt att se.
Det delvis nya sättet att arbeta avtecknar sig i elevernas resultat och trivsel.
– Synligt lärande, förklarar specialpedagogen Christina Lundqvist. Vi har fokuserat på att eleverna alltid ska kunna se sina framsteg. Det bygger i sin tur på rätt sorts feedback med ett inkluderande perspektiv där vi når ut till varje enskild elev.
– Samtidigt, säger Yvonne Ljung, också specialpedagog, jobbar vi med anpassning för elever som har svårigheter. Forskning visar att det är framgångsrikt.
Resultatet av det synliga lärandet demonstreras mer handgripligt upp i skolkorridorer och salar. Utanför rektorsexpeditionen hänger skåpet som, i en sorts realtid, visar hur väl Mosstorpskolans elever hävdar sig i jämförelsen med andra kommunala skolor mellan årskurs fyra och nio. "Inspirerande", säger Sofia Jardviken om skåpet och visar också upp den trappstege som ska kittla eleverna att gå från botten ("Jag tänker inte göra det") till toppen ("Ja, jag gjorde det!").
I Connie Anderssons klass i årskurs sex hänger trappstegen synlig framme på tavlan.
– Jättebra, försäkrar eleven Thilde Berg. Läraren peppar oss att inte ge upp.
– Vi vågar göra misstag och komma igen, håller klasskompisen Emelie Ahola med om.
Nya vindar förenklar klättringen.