Hon är svensk-amerikanska, från Kalifornien, USA, och hade inga problem att kommunicera med kvinnan som ringde upp henne i lördags.
– På dålig engelska sa hon "something wrong with your computer. Can I have your pin code"?, berättar hon.
– Jag sa: "Fuck off! I'm not buying this shit!" Jag blir så heligt förbannad på på sådant här skojeri!
Efter samtalet polisanmälde Karin Allemann-Patino bedrägeriförsöket.
Att hon svarade på det obekanta numret med 14 siffror, däribland Rysslands landsnummer 7, var för att hon har många bekanta runt om i världen.
Jan Olsson, förundersökningsledare vid polisens nationella bedrägericenter (NBC), säger:
– Det vanliga är att de ringer från Indien. Bedragarna kan uppge att de ringer från Microsoft, men Microsoft har kanske en miljard kunder och skulle aldrig ringa någon, säger han.
Skojarna tycks räkna med att äldre personer inte är så vana vid datateknik, därför är de måltavlor för bedrägerierna – men polisanmälningarna leder sällan någonstans:
– Det här är oerhört svårt att utreda. Ingen polismyndighet i Europa eller USA har lyckats komma på dem, säger han.
Istället görs förebyggande insatser, exempelvis via information till pensionärsföreningar. Jan Olsson skulle vilja att alla bankerna allmänt ändrar rutinerna för kortspärrar.
– Det normala läget ska vara att kortet är spärrat, att det stängs när köpet är klart, säger han och nämner att Nordea har mer än halverat kortbedrägerier genom ändrade rutiner.