Det finns ingen exakt statistik på hur många incidenter som inträffar på och i anslutning till spårvagnstrafiken i Norrköping. Dock förekommer återkommande händelser som skulle kunna avhjälpas, eller förhindras om det fanns personal på spårvagnarna.

– Det skapar ju en trygghet och trivsel med kundvärdar eller konduktörer, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef för Östgötatrafiken.

Han vill dock understryka att säkerheten på spårvagnarna inte är dålig.

Artikelbild

| Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken, tycker att säkerheten på spårvagnarna är okej.

– Vi har övervakningskameror som täcker hela vagnarna. Och chauffören har kontakt och kan tillkalla polis via ledningscentralen. Dessutom har vi hjälp av vår kontrollgrupp som består av ordningsvakter. Deras främsta uppgift är dock att kontrollera biljetter, men de kan även rycka in vid händelser på tågen, säger Mattias Näsström.

Övervakningsfilmerna används ofta i polisutredningar och är enligt Mattias Näsström av så god kvalitet att de håller som bevismaterial i rätten.

– På så vis är det ju en säkerhet, även om det inte förhindrar brott, säger han.

Kundvärdar på spårvagnarna skulle också stävja fuskåkandet, och det har förts diskussioner om att införa sådana.

– Men det är en kostnadsfråga, och det är en kostnad som vi inte kan ta just nu, säger Mattias Näsström.

Mellan tummen och pekfingret räknar han ut att skulle behövas personal till 18 spårvagnar under 18 timmar om dygnet.

– Det finns det absolut inte resurser till just nu, och vi vet inte ens om behovet finns. Skulle vi genomföra en sådan satsning skulle vi antingen behöva få in mer skattepengar, dra ner på trafiken eller höja biljettpriserna, säger han.