Den 15 november förra året gick Norrköpings flygplats ut med att dåvarande vd:n Mari Torstensson lämnade sin post. Beslutet beskrevs som odramatiskt, men företaget flaggade för att det kunde dröja innan en ersättare var klar.

Och nu, ganska exakt sex månader senare, meddelas att den nye vd:n heter Ola Mattsson. Han kommer närmast från tjänsten som vd för Region Gotlands turismbolag Inspiration Gotland, men har även en gedigen erfarenhet från flygbranschen. Under sju år var han bolagschef för Gotlandsflyg, och var då med och startade upp Gotlandslinjen mellan Sveriges största ö och Norrköping.

– Jag har ju jobbat på flygbolag, så jag vet hur flygbolag tänker. Så nu kan jag hjälpa dem med att se möjligheter, och bistå dem i olika avseenden, säger Ola Mattsson.

Artikelbild

| Skattepengarna till flygplatsen är en ständigt het potatis bland Norrköpings politiker.

I Norrköping är stödet från skattebetalarna till flygplatsen, som uppgår till cirka 20 miljoner kronor årligen, en ständigt het potatis. Medan majoriteten vill behålla subventionerna vill flera av oppositionspartierna att flygplatsen ska kunna bära sina egna kostnader.

Har du fått ett sådant uppdrag, att få flygplatsen att bära sina egna kostnader?

– Uppdraget är i alla fall att försöka förbättra den ekonomiska situationen, så klart. Att få mer flygtrafik till flygplatsen, och på så sätt göra sig mindre beroende av bidrag från ägaren. Men så ser det ju ut på många av de fristående flygplatserna runtom i Sverige, jag skulle säga att de alla är beroende av att det finns ägare som ser uppsidor på andra håll i kommunen eller regionen av att ha en flygplats. För näringslivet och för dem som bor där, säger Ola Mattsson.

Vilka potentiella nya kunder han ser, eller hur flygplatsen i övrigt ska expandera sin verksamhet, tycker han är för tidigt att svara på. Ola Mattsson tillträder sin post först den 28 maj, och kommer då att börja veckopendla till Norrköping från bostaden på Gotland.

Hur ser du på Ostlänken, är den ett hot mot den framtida flygtrafiken från Norrköping?

– Nej, jag tror snarare att den kan gagna Norrköping och regionen, att det blir en högre tillväxt tack vare att förbindelserna mellan storstäderna förstärks. Det kommer aldrig att startas upp en flyglinje mellan Norrköping och Göteborg eller Malmö, eller Arlanda heller för den delen. Det har jag svårt att se. Med Ostlänken kan man mer få till en annan trafik från Norrköping.