- Nja, det blåste onödigt mycket, sammanfattar han, nu när fartyget ligger väl förankrat.
Det är hans bolag, Högstad produktion AB, som sedan mitten av juni ansvarar för passagerartrafiken i Norrköpings skärgård på uppdrag av Östgötatrafiken.
Fram tills nu har passagerarna fått åka i ett mindre fartyg med plats för tolv personer. Men från och med måndag sätts ett nytt större i trafik, Estelle af Östergötland.
18 passagerare
- Det tar 18 passagerare. Här finns också toalett och en reglerbar ramp för handikappade, som gör det enklare att lägga till på alla typer av bryggor, säger Niclas Aronsson.
Fartyget kommer från finska Karleby. Och hur förflyttar man det ner till Arkösund? Jo, heter man Niclas Aronsson går man en distansutbildning på universitetet så att man lagom till att fartyget ska föras hem, får titeln maskinist och fartygsbefäl.
Uppkörningen gjorde Niclas på plats i Karleby precis innan. När det var dags att påbörja resan låg havet spegelblankt. Niclas och hans fru, som också var med, gav sig i väg från den finländska hamnen med kurs mot Umeå.
Skummet yrde
- Vi såg fram emot en härlig tur, men efter någon halvtimme slog vädret om. Vi blev helt överrumplade. Det blåste 14-15 sekundmeter och vågorna var fem, sex meter höga. Vi hade vatten överallt, skummet yrde och vi såg verkligen ingenting. Vi kunde inte gå på båten, så vi satt på golvet, säger han.
Under normala förhållanden tar motsvarande resa drygt tre timmar. Den här tog det dubbla.
- Framför allt var vi oroliga för att bränslet inte skulle räcka, men tack och lov gjorde det det, tillägger han.
Efter att ha tankat styrde makarna Aronsson kursen vidare.
- Då var det kolsvart och det blåste fortfarande. Och jag kan säga att då känns havet väldigt stort. När vi kom till Nordmaling, bestämde vi oss för att söka hamn, fortsätter Niclas och tillägger:
Klarade alla tester
- Då hade min fru fått nog och avlöstes av min far. Efter ett och ett halvt dygn fortsatte vi ut på Ålands hav. Och där blåste det plötsligt upp igen. Vågorna slog från alla håll. Vi tillbringade åtta timmar där ute innan vi nådde Stockholms skärgård.
Väl framme i Arkösund, kunde de pusta ut.
- Jag har verkligen fått prova mina kunskaper och fartyget har definitivt klarat alla tester, säger Niclas med ett skratt.
Efter ytterligare en inspektion och service kommer Estelle af Östergötland således att tas i bruk på måndag i form av anropsstyrd trafik. Sju turer per dag utom lördagar.