– Vi ökade vår nätförsäljning med 300 procent från september till oktober och vi är glada över kundernas respons, säger Jacob Calmvik, E-handelschef Apotek Hjärtat. Apoteksbranschen har genomgått en omfattande förändring på bara ett par år och e-handeln är ett sätt att fylla ett behov hos kunden.
Lagret är ca 700 kvadratmeter men det finns möjlighet att använda ytterligare 1000 kvadratmeter och man räknar med att e-handeln snabbt kommer att öka. Det går att beställa hem både receptbelagd medicin och andra apoteksprodukter och Hjärtat har tydligt sett att en produktgrupp lockar många nätkunder.
– Medel mot håravfall, glidmedel, kondomer och sexhjälpmedel är det många som föredrar att beställa på nätet, konstaterar Jacob Calmvik. Det kanske är en typ av varor som känns bäst att handla hemifrån i lugn och ro.
Måndagar är intensiva dagar på e-handelslagret. Det beror på att nätkunden gärna sitter hemma och beställer varor under söndagen. Varor ska plockas och packas och distribueras över hela landet. Det är främst apotekskunderna i större städer som gärna handlar på nätet och inom kort planerar Hjärtat att skapa en distributionslösning som kommer att kunna erbjuda leverans samma dag.
– September var en bra månad men vi körde inte igång marknadsföringen förrän oktober och det gav oss tid att sätta rutinerna, säger Marcus Tuomela, farmaceut och apotekschef när han visar runt i Hjärtats lokaler.
E-handelslagret har åtta anställda och kommer ett rekrytera ytterligare ett par personer under de vintern och våren. Idag har europeiska apotek ca 6 procent av sin handel på nätet och Apotek Hjärtat räknar med liknande utveckling i Sverige.
– Konkurrensen är skarp så vi vill inte säga exakt hur stor vår försäljning är men vi är i början på en omfattande utvecklingsfas där vi tittar på ett breddat sortiment, nya leveranssätt och nya tjänster bland annat, säger Jacob Calmvik. Vi diskuterar idag olika typer av samarbeten med läkemedelsbolag om hur vi ska utveckla vårt koncept.