Ebba och Börje visade bredden på folkrace

När Ebba Jönsson Nilsson kom i mål sin klass var hon 50 år efter Börje Adamsson. 16-åriga Ebba körde som debutant, 66-åriga Börje som veteran.

Ledning. Martin Stigh, Finspångs MS tog ledningen direkt och vann heatet vilket så småningsom räckte till en andraplats totalt.

Ledning. Martin Stigh, Finspångs MS tog ledningen direkt och vann heatet vilket så småningsom räckte till en andraplats totalt.

Foto: Börje Gavér

Finspång2016-06-11 21:03

Båda deltog i lördagens folkrace, Mlimit Cup på Eliantorpsbanan med Finspångs Motorsällskap som arrangör. Det här var tredje deltävlingen av sex.

Finspångstjejen Ebba Jönsson Nilsson må ha stått som debutant i startlistan, men första racet var det inte.

– Jag har kört på juniorläger i Motala och i Krutcupen, berättar hon.

Nedre åldergräns för att köra folkrace är 16 år, alltså ett par år före körkortsåldern. Hon har varit med på folkracebanan sedan tio års ålder. Det har aldrig varit fråga OM hon ska köra, bara NÄR.

Hon är med för att lära och kommer till att börja med att främst satsa på Krutcupen, som marknadsför sig som en biltävling för alla. Ebba vill också bli bättre att själv meka med bilar och har där en utmärkt lärare i Mats Jorhammar.

– Den bluddrar som satan, men det blir bättre när jag får upp farten.

Börje Adamsson från MK Ramunder kommer in i depån med sin skrynkliga Volkswagen efter andra vinstheatet. Han får snabbt hjälp med att hitta felet. Två heat återstår.

– Jag började köra 1983, precis när folkrace började komma igång i Sverige.

Det har blivit många olika bilar under åren, men den skrynkliga Volkswagen har han fått behålla i ett år.

– Den är så ful att ingen vill ha den. Kommer man med ett nybygge ryker den direkt, säger han.

Det han syftar på är att vem som helst får lägga in ett bud på alla bilar i tävlingen. För 6 500 kronor kan den byta ägare. Det är den vägen de flesta köper sina folkracebilar, men nybyggen måste hela tiden till. Lördagen på Eliantorpsbanan visade med all tydlighet att tävlingen sliter på fordonen.

Tanken med det här systemet är att ingen ska frestas att lägga ner för mycket pengar på sin bil.

Har du några råd till Ebba?

– Satsa på att lära dig hantera bilen och gräv inte ner dig om det inte går bra. Ha tålamod, säger Börje Adamsson och rekommenderar också RS-tävlingar där man kör mot klockan och inte behöver knuffas med andra.

En nöjd veteran var Anders Bengtsson. Han och hans hustru Anneli var tävlingsledare.

– Banan höll och ingen olycka, är hans summering.

Han har funnits med i motorsällskapet sedan mitten av 80-talet och kört 200 till 300 tävlingar, men åker numera mest runt som domare och observatör.

Däremot kunde de två inte glädja sig åt någon hemmasegrare. Närmast kom Martin Stigh, tvåa i A-finalen för seniorer.

Resultat

A-final seniorer:

1) Johan Andersson, MK Ramunder

2) Martin Stigh, Finspångs MS

A-final damer:

1) Simone Rydin, MK Ramunder

A-final juniorer:

1) Kevin Möller, SMK Valdemarsvik

A-final veteraner:

1) Börje Adamsson, MK Ramunder

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om