Videon är inte längre tillgänglig
Under söndagseftermiddagen träffades Svenska bilsportförbundet och tävlingsarrangören Västra Östergötlands motorklubb för att diskutera hur dödsolyckan kunde ske.
Exakt vad som föranlett olyckan är inte fastställt men enligt vittnen som Corren pratat med befann sig ett tiotal personer på yttersidan av en vänsterkurva när föraren tappade kontrollen över bilen. Bilen ska då ha kommit upp på två hjul och åkt in i folkmassan.
– Vi har kört den här sträckan i 20 år, området där olyckan inträffade har inte bedömts som någon publikplats. Vi har publikvakter och avspärrningar som ska förhindra att sånt här händer, säger Olof Kånge, ordförande för Västra Östergötlands motorklubb.
Vad som gått fel kan inte Olof Kånge säga. Polisen har inlett en brottsutredning av den olycka som inträffade under rallyt Skänningeknixen. Parallellt med polisens utredning genomför även Svenska bilsportförbundet en egen. Innan utredningarna är färdiga vill Olof Kånge inte uttala sig. Göran Tyrbjörn leder bilsportförbundets utredning.
– Min utredning liknar väldigt mycket den som polisen genomför. Jag dokumenterar vägbanan, ser hur underlaget sett ut. Det sägs ju att bilen på något sätt kommit upp på två hjul. Min uppgift är att ta reda på hur det gått till i så fall. När utredningen sen är klar får vi se över om det är något vi måste ändra i vårat regelverk.
Samtidigt som utredningsarbetet fortgår pågår också ett sorgearbete. Under hela dagen har Västra Östergötlands klubblokal varit öppen för alla som känner behov av stöd eller någon att prata med.
Redan i går direkt efter olyckan kopplades också kristeam in både från Motala sjukhus och från polisen. Det har även gått att ringa räddningstjänstens krisjour under dagen.
– I går var det en okej stämning, det är först i dag som chocken har kommit för flera stycken. Den är mycket mer påtaglig än i går.
Vad dödsolyckan har för betydelse för framtida rallyn kan inte säga ännu.
– Det vill jag inte spekulera i. Just nu ligger fokus på det som hände i går, säger Olof Kånge.