Videon är inte längre tillgänglig
- Vi hade försökt prata med Veolia men till slut gick det inte längre. Det går inte att köra utan raster och att sitta mellan fyra och fem timmar i stolen, säger han.
- Stämningen bland förarna var oerhört drastisk. Många var helt knäckta men nu känns det bättre. Har vi tur så lättar det lite.
Förarna som kör på linje 102 och 103 - som ersätter på sträckorna där spårarbetet fortsätter - upplever sin arbetsdag som både stressande och oroande. Dessutom har många fått ta emot arga reaktioner eftersom bussen alltid är sen .
Bo Lingestig, huvudskyddsombudsman på Veolia, förstår att resenärerna är frustrerade av förseningarna. Men läget på fredagsmorgonen gjorde situationen till slut ohållbar.
- När man redan är sen och stressad med många resenärer och får höra "vet du inte vad klockan är?" eller "var har du varit?" - och så ska man helst vara trevlig, säger han.
- Det är svårt, säger han.
För att få bukt med problemet med de försenade bussarna har man nu kommit fram till en speciell lösning. Nu slopar man tidtabellen mellan klockan 07 och 09 på morgonen och klockan 14 till 18 på eftermiddagarna.
Hur ska man veta när man ska ta bussen då?
- Det är likadant i dag, bussarna är ju ändå inte i tid. Men på så sätt slipper vi i alla fall stressmomentet, säger han.
En annan förbättrande åtgärd är att Veolia sätter in två extra tjänster som byter av på Söder Tull. De ska dessutom kunna styra om extrabussarna så att de inte åker efter varandra.
- Som sagt, har vi tur lättar det lite, tillägger Bo Lingesten.
Hur reagerade Veolia på att ni stoppade trafiken?
- Glada var de ju inte. Å andra sidan har vi gett dem möjligheten att lösa det. Eftersom det inte gick att lösa gjorde stoppade vi trafiken, säger han.