Det pågår ett sotningskrig i Söderköping. Efter att kommunens nya sotningsentreprenör startat fortsätter ändå den tidigare sotaren att skicka ut brev om sotning med kommunens logotype på.
NT skrev i februari om ett utskick om sotning har missförståtts av många kommuninvånare. Det har bara blivit värre sedan dess, enligt Håkan Hagström , räddnings- och säkerhetschef i kommunen, som ansvarar för sotningsfrågan. Han beskriver ett totalt kaos där han får lägga ner mycket tid på att reda upp problemen som följer i kölvattnet.
Problemet är att den förre sotaren, Skorstensfejarna LJ AB, skickat ut ett brev med förfrågan om sotning, till kommuninvånarna. Det är i sig inget fel. Däremot använder sotaren en blankett som är kommunens förtryckta där det tydligt framgår att kommunen är avsändare. Sotaren har sedan fyllt i sitt firmanamn. Mottagaren får lätt intrycket att det är kommunens utskick och att Skorstensfejarna LJ AB är entreprenören som ska utföra uppdraget.
Att göra så är direkt felaktigt av den tidigare entreprenören, enligt Håkan Hagström.
Han har överhopats av telefonsamtal och mejl från folk som ställer frågor kring detta. Ett problem är att många tror att om de inte fyller i blanketten blir det ingen sotning.
Andra som hör av sig är medvetna om att blanketten är en ansökan om att någon annan än kommunens entreprenör ska utföra sotningen. Men de undrar varför ingenting händer, varför inte sotaren kommer när de tackat ja? Här har ytterligare ett problem uppstått.
Håkan Hagström förklarar att först måste ansökan gås igenom för ett yttrande från den skorstensfejarmästare som har entreprenaduppdraget av kommunen, Skorstensfejarmästarna Syd.
–Problemet är att de som svarat på blanketten har skickat in den till sotaren Skorstensfejarna LJ AB. Han har legat på svaren i flera veckor och skickar dem till kommunen i stora högar samtidigt.
I början av februari kom 140 sådana ansökningar till kommunen på en gång. Alla ska diarieföras och det blir mycket jobb på en gång. Häromdagen kom nästa laddning med 186 ansökningar.
– Nu skriver vi brev till alla dem och ber om ursäkt att det fördröjts, säger Håkan Hagström.
Ett annat, rent praktiskt problem är att när kommunens nya sotningsentreprenör kommer ut på uppdrag är det redan sotat. Då har Skorstensfejarna LJ AB redan varit där. Det här medför stora problem för både kommunen och fastighetsägaren. Den nya entreprenören måste ändå debitera kunden för att ha kört dit.
Håkan Hagström är besviken på den tidigare entreprenören Lars Johansson, Skorstensfejarna LJ AB, som hade två års uppsägningstid, innan kommunens avtal med honom sluttade gälla.
– Han skulle ha kontaktat kommunen tidigare och berättat vilka idéer och tankar han hade om sotningen. Då hade säger Håkan Hagström
Håkan Hagström ser ingen mening med att prata med honom.
– Han vet vilka regler som gäller, ska jag bara upprepa dem för honom? Nej, han får ha kontakt med kommunens handläggare i frågan.
NT har försökt nå Lars Johansson, Skorstensfejarna LJ AB, för en kommentar men inte lyckats.
I ett klargörande till kommuninvånarna som publiceras i NT förtydligar Håkan Hagstöm bland annat att sotningserbjudandet inte skickats ut av Söderköpings kommun.