Det är med stor entusiasm, som Liona Fahlström och Annette Svensson presenterar ett gatuförslag, som enligt deras förmenande skulle få en mer livaktig centrumgata med större kommers, trygghet samt hälsosammare miljö.
- Nu är det är bara bilar som gäller. I stället vill vi se hur restaurangerna och butikerna växer ut, säger Liona Fahlström, som själv driver en rörelse längs med nämnda gatuparti.
Hennes kollega Annett Svensson, på Hyr & Servicecenter, säger sig vilja eftersträva "en mysigare miljö".
De båda kvinnorna menar också att den höga ljudvolymen, dammet och avgaserna, från trafiken, drar ner attraktionen för centrumdelen.
Vill testa 2012
Tillsammans med Thomas Ek, Bodil Thornell och Catahrina Johansson Ek, har de nu skissat på ett förslag, som de vill sjösätta under en prövoperiod sommaren 2012, för att sedan utvärderas.
- Vår ambition är givetvis att man i förlängningen iordningställer en gågata, som innebär att den nuvarande körbanan och trottoaren hamnar på samma nivå, säger Liona Fahlström.
Men förslaget skapar givetvis en del frågetecken, som bland annat gäller kollektivtrafiken samt varu- och sjuktransporter.
Transporter och boende
- Självklart måste det få ske varuleveranser till och från butiker. Fritt fram även för boende samt sjuk- och rörelsehindrade, säger Liona Fahlström
Men hur blir det med kollektivtrafiken?
- Faller det här i god jord, så föreslår vi att bussterminalen, som nu ligger vid gamla järnvägsstationen, flyttas till en annan plats, exempelvis till Båt & Motors gamla lokaler vid Ångbåtskajen, säger Annette Svensson.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har uppvaktats med det sjusidiga förslaget, i vilket förslagsställarna bland annat presenterar delar av ett examensarbete från Chalmers, om just gågator och dess goda effekt.