Videon är inte längre tillgänglig
Det hela är framför allt en säkerhetsbesiktning för att kolla att allt fungerar inför starten den 21 oktober. En delegation från Veolia, Anker AB, Stadspartner, Skanska och Norrköpings kommun, alla klädda i neonfärgade västar, följer spårvagnen från Ljura till Trumpetaregatan. Under resan i mycket låg hastighet promenerar sällskapet bredvid för att checka av olika saker. Som till exempel elsäkerhet, plattformshöjd, vagnens svängradie, skarvar på rälsen samt kontakt mellan ledning och bygeln på taket. "Det ser bra ut"- Det ser bra ut, säger Bo-Göran Lundberg, projektledare på Hifab, som leder inspektionen.När spårvagnen Dresden stannar vid hållplatsen framför Hageby Centrum och öppnar dörrarna, står Ulf Rapp från Stadspartner, beredd med tumstocken. Han mäter avståndet mellan hållplatsens yttersta kant och dörröppningen.- Fem centimeter. Som det ska vara, säger han nöjd.Ett större mellanrum kan skapa problem för rullstolar och barnvagnar som ska ombord.Inspektionen började redan på förmiddagen då spåren och kontaktledningarna avsynades innan spårvagnen skulle provköras.Lena Jogersten från Anker AB, går hela sträckan fram och tillbaka några gånger under dagen. - Jag tittar på spåren, ser om det är hack, kontrollerar spårvidd, ser om det skevar, tittar på växlar och sådant, säger hon. Representanter för Göteborgs Spårvägar AB är på plats och inspekterar kontaktledningarna och Vägbelysning i Sverige AB kollar att elen fungerar som den ska. Trafiksignalerna måste också checkas, men det kommer att ske på onsdag. Dubbla spår
Det här är standardåtgärder som alltid görs när en ny spårväg byggts. Den här etappen mellan Ljura och Trumpetaregatan är 2,8 kilometer lång och består av dubbla spår.- Det är ovanligt stort för att vara i Sverige, säger Lena Jogersten och fortsätter.- Det är inte så ofta man bygger nya linjer.Spårvägen ska till slut gå ända till Långdansgatan i Navestad. Enligt planen ska sista etappen av spåret börja byggas under oktober och vara klart hösten 2011.