Förslag från alliansen: 30 km i centrala stan

Mera fart i arbetet med att utveckla kommunens ytterområden och miljöerna vid Strömmen och inre hamnen, men sänkt hastighet för biltrafiken innanför Promenaderna.

På en parkbänk på Strömsholmen pratar Mathias Sundin (FP), Sven-Åke Andersson (C), Karin Jonsson (C), Jörgen Rundgren (M) och Lars-Göran Arvidssonm (KD) om sin politik för byggande, boende och miljö.

På en parkbänk på Strömsholmen pratar Mathias Sundin (FP), Sven-Åke Andersson (C), Karin Jonsson (C), Jörgen Rundgren (M) och Lars-Göran Arvidssonm (KD) om sin politik för byggande, boende och miljö.

Foto: Ida Ling Flanagan

Norrköping2010-07-26 22:41

Videon är inte längre tillgänglig

Representanter för de fyra borgerliga allianspartierna i Norrköping presenterar sitt gemensamma program för byggande, boende och miljö. De gör det på en parkbänk på den fortfarande ganska tomma Strömsholmen.

- Det går på tok för långsamt, säger oppositionsrådet Jörgen Rundgren (M) om omvandlingen där liksom av inre hamnen, där allianspartierna vill se attraktiva bostäder i stället för hamnverksamhet.
Liksom inför förra valet presenterar allianspartierna gemensamma politiska plattformar för några områden. Vi bygger Norrköping kallar de den gemensamma politiken för byggande, boende, miljö.

Biltrafik måste få finnas i innerstan, anser de fyra partierna.

Vissa gator
- Men den måste kanske begränsas till vissa gator och vi kanske ska ta ner hastigheten, säger Lars-Göran Arvidsson (KD).

Karin Jonsson funderar på 30 kilometer i timmen innanför Promenaderna. Och Jörgen Rundgren pratar om att ta tillbaka dubbla filer för en del gator och låta en av filerna vara enbart för kollektivtrafik.

Läs mer om alliansens program i tisdagens Norrköpings Tidningar

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om