Samordning dråpslag mot flyget

Både Fjärde Storstadsregionens Marknadsbolag och Östsvenska Handelskammaren håller på att lägga ner Norrköpings flygplats.

Hej!
"Kungsängens flygplats, och en dramatisk sommarhimmel ovanför."
Fotograf: Marianne Sundin i Gröndalen

(Svältmovägen 1 Gröndalen 605 99 Norrköping 0709/184311)

Hej! "Kungsängens flygplats, och en dramatisk sommarhimmel ovanför." Fotograf: Marianne Sundin i Gröndalen (Svältmovägen 1 Gröndalen 605 99 Norrköping 0709/184311)

Foto: marsu078@student.liu.se

Norrköping2010-06-11 07:23

- Men marknadsbolagets uppgift är att marknadsföra regionen, inte att driva flygverksamhet, säger Norrköpings kommunalråd Mattias Ottosson, som är öppet kritisk.

Häromdagen skrev Handelskammarens ordförande Ann Krumlinde, vd för Östgöta Enskilda Bank, och Arne Wallin, vice ordförande i Handelskammaren och vd för Holmen Paper, en debattartikel i ÖstgötaCorrespondenten. Budskapet var att Norrköping och Linköpings kommuner måste samarbeta kring flyget, i stället för att låta sina flygplatser konkurera till döds. Krumlindes och Wallins lösning var att Marknadsbolaget Fjärde Storstadsregionen skulle driva flygplatserna.

Nya ägarförhållanden
I dag skriver förre landshövdingen Björn Eriksson och tidigare vd:n för Alstom, Bengt Assarsson, en debattartikel i NT. De är bägge näringspolitiskt ansvariga i Handelskammaren. Eriksson och Assarsson förklarar hur ägarförhållandena i det framtida flygansvariga marknadsbolaget ska se ut.

Handelskammarens förslag är att Markandsbolaget ska äga 52 procent av bolaget och Norrköpings och Linköpings kommuner 24 procent var.

- På så sätt får kommunerna via direkt och indirekt ägande kvalificerad majoritet i flygbolaget, skriver Eriksson och Assarsson.

Lägger ner Norrköping
Vad de inte skriver är det som får Norrköpings kommunalråd Mattias Ottosson att förkasta planerna.

På förra styrelsemötet i marknadsbolaget fick Ottosson nämligen se underlaget för de förslag som Handelskammaren nu lägger fram.

Underlaget har tagits fram av Marknadsbolaget, där Peter Whass, vd för Fastighetsbolaget L E Lundberg, är ordförande och där Ann Krumlinde sitter med i styrelsen.

Ohållbar ekonomi
Underlaget visar hur man tänkt sig att framtidens flyg ska se ut i Östergötland. Enligt det ska allt reguljärflyg flyttas över till Linköpings flygplats, medan Norrköping får behålla sitt charterflyg, lågprisflyg och sitt fraktflyg. Det betyder att Köpenhamnsflyget från Norrköping ska flyttas över till Linköping och i förlängningen också flyglinjerna till Finland och till Visby.

En sådan fördelning av flyget skulle innebära att Norrköpings Flygplats skulle få en fjärdedel av intäkterna som Linköpings Flygplats skulle få, men ha lika stora kostnader som Linköpings Flygplats.

Sågar förslaget
- Ekonomin för Norrköpings Flygplats skulle försämras så dramatiskt att vi snart skulle nå gränsen för att det över huvud taget skulle vara försvarbart att fortsätta med flyg på Norrköpings Flygplats, säger Mattias Ottosson.

Han sågar Handelskammarens förslag också av en annan anledning.

- Förslaget innebär ju att Norrköpings skattebetalare skulle skjuta till pengar till Linköpings Flygplats, alltså en annan kommuns verksamhet som Norrköpingsborna inte har något inflytande över. Så kan man inte hantera skattepengar.

- Norrköping har en större och bättre flygplats än Linköping och vi kan ta emot större plan än Linköping. Vi har varit öppna för diskussioner kring ett samarbete, men då måste villkoren vara sådana att alla kan acceptera dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om