Det är sant - det är en elbil
Halva nöjet med att vara på dragracingtävling eller speedwaymatch är att höra ljudet från hårt arbetande motorer. Kanske är det snart slut med det när elfordonen nu tar allt mer plats.
Den svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg är på väg att lansera en brutal elbil med ruggig prestanda.
Foto:
Nu ska de göra elbil. Ja, du läste rätt. Koenigsegg ska göra elbil. Men de har insett att det ligger i tiden och med dagens nya teknik går det att göra riktigt bra elektriska sportbilar. Modellen går under arbetsnamnet Quant och kommer att bli fyrsitsig. Man har valt att satsa på en helt ny teknik som kallas Faes, som står för Flow Accumulator Energy Storage. Det ska ersätta vanliga batterier. Prestandan lär bli tillräcklig. Koenigsegg uppger toppfarten till 275 km i timmen. Bilen ska kunna köras cirka 50 mil innan den behöver laddas. En laddning som företaget uppger ska ta endast 20 minuter. Att elbilar verkligen kan åka snabbt finns det bevis på. I USA kör man redan nu en dragracingserie med elektriska bilar. Kan tyckas lite mesigt, men det måste vara oerhört intressant att se en helt tyst bli först lägga en rejäl burnout för att sedan dra iväg 402 meter på finfina 7,59 sekunder och en sluthastighet kring 260 km/h. Det är det gällande världsrekordet för dragsters med eldrift. Rekordhållare är Dennis "Kilowatt" Berube. 1,3 miljoner kronor
En annan kul elbil är Whrigtspeeds prototyp X1 som snart ska komma ut på marknaden. Ian Wright arbetade först vid Tesla Motors som tog fram en elbil som var baserad på en Lotus. Han ansåg nog att den inte var tillräckligt vass och gav sig in på ett eget projekt i form av X1. Den byggs med ett ramrörs-chassie och har nästan ingen kaross alls. På så sätt har man fått ned vikten till 700 kilo vilket ger bra köregenskaper. Elmotorn producerar motsvarande 300 hästkrafter vilket räcker för att avverka 0-100 km/h på under tre sekunder. Lika snabbt försvinner tusenlapparna ur eventuella köpares plånböcker. Första bilarna kommer att kosta cirka 1,3 miljoner kronor. Banda motorljuden för framtiden
Även på motorcykelsidan händer det intressanta saker. Garageredaktionen var och testkörde en elmotorcykel på Sviestad för några år sedan. Det var studenter vid universitetet som tagit fram den. Den var svinful, toppade max 80 km/h, men var underbar att köra. Tyst och med fullt vridmoment från första metern. Elmotorcykeln Mission är något helt annat. Den är ursnygg att titta på och har prestanda som ger vanliga motorcyklar en match. Elmotorn levererar ett vridmoment på 120 Nm i hela spannet mellan 0 och 6 500 varv per minut . Toppfarten uppges till strax över 240 km/h. Kanske är det dags att ge sig ut med bandspelaren och banda alla dess ljuvliga motorljud som finns. Nästa generation kanske bara tittar lite snett på oss när vi lyriskt talar om hur en Hemi-motor låter på fullvarv eller hur fint en tvåtakts-Saab kan låta under en sträcka på något rally. På tal om motorljud så kommer Garage att hålla en tävling i motorljud på nt.se under våren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!