Ekomat populärt trots kärva tider

Även om det svider i plånboken under lågkonjunkturen säger 7 av 10 svenskar att det inte påverkar deras inköp av ekologisk mat.

Foto:

Norrköping2009-02-03 14:39
Den ekologiskt producerade maten verkar ha fått gott fäste bland landets konsumenter enligt en undersökning som Ridderheimsrapporten och Nortsat har gjort. Av 500 tillfrågade svenskar svara de 68 procent att lågkonjunkturen inte förändrade deras inköp av ekologiska varor. Tio procent sa till och med att de kunde tänka sig att handla mer av de livsmedlen.-För många har ekologisk mat blivit en naturlig del av en livsstil som de inte vill rucka på. Det ekologiska är kopplat till positiva värderingar om miljö och hälsa, värderingar som många är beredda att betala lite extra för att hålla fast vid, säger Christer Ridderheim på Ridderheims.Bland de som köper ekologisk mat regelbundet är viljan att fortsätta även i kärvare tider, ännu starkare. Enligt rapporten uppgav 90 procent av de konsumenterna att de skulle fortsätta handla lika mycket ekomat om inte mer, trots lågkonjunkturen.Det här stärker en tidigare förutspådd trend. - År 2006 rankade vi Trust Food, det vill säga ekologisk, närproducerad och kontrollerbar mat som den viktigaste mattrenden i Sverige de närmaste fem åren, säger Christer Ridderheim.Men visst finns det de som inte stämmer in i kören. Hela 24 procent säger att de kommer att minska sina inköp av ekomat på grund av lågkonjunkturen.Och frågan är hur mycket man är beredd att betala för att leva efter sina egna och tidsandans ideal? - Vi ser en klassisk konflikt mellan idealism och ekonomi torna upp sig, säger Jörgen Jedbratt, framtidsforskare på Kairos Future och en av huvudförfattarna till Ridderheimsrapporten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om