Ökad hastighet genom Graversforstunneln

SJ har tröttnat på försenade tåg genom Graversforstunneln. Men tidigast till hösten kan hastigheten höjas till 70 km/tim tror Banverket.

Foto: Magnus Andersson

Norrköping2009-01-10 00:19
- Vi jobbar på att stänga av tunneln för ett längre arbete till sommaren. Men det är ett svårt pussel att kunna dirigera om alla tåg. Detta kommer orsaka förseningar i hela Mellansverige, spår Banverkets presschef Helena Tillander.Snabba på reparationerna, kräver SJ. Resenärerna är irriterade. Genom tunneln i Graversfors passerar alla persontåg mellan Stockholm och Malmö. Totalt passerar 90 tåg om dygnet varav 30 är höghastighetståg. De tvingas rulla i snigelfarten 40 km/tim och blir minst 10 minuter försenade.- Risken för följdförseningar ökar, eftersom Södra stambanan är ett av landets mest trafikerade, menar SJ:s biträdande presschef Ulf Wallin. SJ är kritiskt till att reparationerna drar ut på tiden. Först sommaren 2011 beräknas arbetet i den söndervittrade tunneln vara klart.- Vi vill att tunneln ska åtgärdas fortast möjligt, säger Ulf Wallin.Säkerheten först
Men säkerheten går först anser Banverket. Det betyder att tågen kan få fortsätta att köra i högst 40 km/tim under två år.- Det finns en chans att tågen kan börja gå i 70 km/tim efter sommaren -  om vi lyckas stänga av längre tid för reparation denna sommar, menar Helena Tillander. Varför kan Banverket inte klara av jobbet en gång för alla?- Det pågår andra reparationer på linjerna i Mälardalen och Bergslagen. Tågen på Södra stambanan kan inte dirigeras om som vi vill. Övriga reparationer är planerade sedan minst två år, säger Helena Tillander.Anders Wahlberg har lämnat jobbet som projektledare för Graversforstunneln. Han sysslar nu med andra uppgifter vid Banverket.- Jag förberedde ett längre stopp i trafiken för att hinna göra klart arbetet, säger han.Projektledare är i stället Björn Svanberg, men han går inte att nå. Banverket har valt att stänga tunneln några veckor varje sommar, eftersom inga reparationer kan göras på vintern. Olika experter har varnat för risken för ras och krävt att den över 40 år gamla tunneln stängs direkt. -V i har stött på fler problem än vi anade, säger Helena Tillberg. Problemen är större -  men inte farligare. aria Waxegård
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om