Dåligt med information om pendeltågen

Länets pendeltågsresenärer tycker inte att de får tillräcklig information om störningar i tågtrafiken. Både Östgötatrafiken och Banverket håller med om att det är ett problem.

Östergötland2008-07-28 16:00
Resenärer har hört av sig till NT och är besvikna på hur de behandlas av Östgötatrafiken. Förseningar på över en halvtimme meddelas inte och en del avgångar ställs in utan att resenärer informeras. Sylvia Rydström, informationschef på Östgötatrafiken, bekräftar bilden.- Våra kunder informeras inte ordentligt. Vi har i nuläget inte möjlighet att uppdatera vår hemsida om annat än den akuta trafiksituationen. Vi har diskuterat SMS-tjänster, men vi måste gå försiktigt fram när det gäller tekniken så att det blir bra och inte förvirrar våra kunder.Det går att ringa till Östgötatrafikens trafikinformation för att få veta om ändringar i trafiken, men det finns många som inte har mobiltelefoner och för dem är tjänsten nästan omöjlig att använda. Sylvia Rydström förklarar att det är banverkets sak att informera på stationerna.- Det är banverket som sköter utropen och informationstavlorna på perrongerna. Det fungerar inte alltid bra och vi tar diskussionen med Banverket när våra kunder kommer med klagomål. Banverket håller med om att det finns problem med trafikinformationen.- Vid större störningar måste vi förse oss med mycket information och det är svårt att få personalen att räcka till. De tavlor vi har på stationerna är väldigt enkla, de kan bara visa till vilken ort och tid ett tåg ska gå, men de ska bytas ut framöver. Vi måste framförallt bli bättre på kommunikationen med Östgötatrafiken för att undvika missar med ersättningsbussar, säger Marie-Louise Arnell, chef för driftledningscentralen på Banverket. Östgötatrafiken och Banverket planerar nu ett möte i september där de ska diskutera om hur de bättre ska nå resenärerna med trafikinformation.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om