Balkar i tunneln bär inte längre
Att ett beslut togs om att stänga Graversforstunnlarna i augusti beror på vittrande betongbalkar i södra tunneln. Bärkraften är snart helt slut och Banverket famlar i mörkret över vilka konsekvenser det kan få.
Foto:
Balkarna sitter i ett utrymme som har en form liknande ett kyrktak. Den utsprängda tunneln håller en relativt jämn höjd ovanför innertaken men plötsligt övergår berget till den speciella formationen, med en spets upp i berget. Vid dess högsta punkt är tomrummet fyra till fem meter. Balkarna har monterats på tvären. - Det finns inga ritningar på varför de har satt upp de där balkarna men man kan misstänkta. De ska väl fylla någon funktion men vi är inte på det klara med vad, berättar Anders Wahlgren. Tappar bärförmågan
Han tror att de skulle kunna hålla uppe ett mycket stort bergblock. - När armeringen kommer fram så tappar konstruktionen bärförmågan ganska snabbt. Vi kommer att bulta fast blocken och ta bort balkarna helt och hållet. Svårt att stoppa trafiken
Ytterligare ett problem är att ett stenblock från ett tidigare ras vilar på den ena balken. En rimlig uppskattning av dess vikt är tio ton, alltså mer än det tyngsta block som ligger redan ligger på innertaket. När balkarna åtgärdas kommer även inspektionshål att tas upp i de kvarvarande innertaken. - Då kan vi göra bättre prognoser på vad som måste göras. Om vi till exempel måste gå in och göra stopp nästa år. Att stoppa trafiken på södra stambanan är inte gjort i en handvändning, det blir ju stora störningar i systemet.
FAKTA Graversforstunnlarna
Graversforstunnlarna är en del av södra stambanan delen mellan Norrköping och Katrineholm. Omkring 90 tåg passerar sträckan varje dygn varav cirka 60 är persontåg och hälften av dessa är X2000. Tunnlarna är totalt cirka en kilometer och byggdes som statligt beredskapsarbete vinterhalvåren 1958 till 1961.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!