"Jag ringer på uppdrag av SJ för att mobba dig"

- Det finns inte ord. Jag blev både ledsen, sårad och förbannad, säger Charlott Yxnäs efter ett ha hört ett telefonmeddelande från SJ.

Charlott Yxnäs känner sig djupt kränkt av SJ. Hon trodde inte att det var sant när hon hörde meddelandet på telefonsvararen.Foto: Matz Glimhed

Charlott Yxnäs känner sig djupt kränkt av SJ. Hon trodde inte att det var sant när hon hörde meddelandet på telefonsvararen.Foto: Matz Glimhed

Foto: Matz Glimhed

Norrköping2008-06-14 12:47
Charlott Yxnäs har bokat en tågresa från Norrköping till Arlanda om en dryg vecka. I går hade hon glömt sin mobiltelefon hemma. När hon sedan hörde det inspelade meddelandet på telefonsvararen fick hon en chock.Det börjar i vanlig ton:- Ja hejsan mitt namn är Veronika och jag ringer på uppdrag av SJ."Du är säkert ful"
Hennes ärende är att meddela att den bokade avgången har fått ändrat tågnummer. Eventuella frågor kan ställas till SJ:s bokningstelefon.Men efter att hon har sagt "tack, hej" ändras tonfallet.- Tack och hej då, jag är den hemska massmördaren Veronika. Jag kittlar dem i näsan med mina dreads tills de dör.- Charlott Yxnäs. Yxnäsa. Jag ringer på uppdrag av SJ och jag ringer för att mobba dig för ditt efternamn, som är Yxnäs, som jag tycker är väldigt konstigt.- Jag vill bara säga att jag tycker inte om dig. Du har ett konstigt efternamn och är säkert ful.Djupt kränkt
Charlott Yxnäs känner sig djupt kränkt.- Man tror inte att det är sant, att SJ har anställda som beter sig på det sättet, säger hon.- Det känns inte roligt att åka med dem om man säger så.Även maken Roger Yxnäs är upprörd.- De ska inte bete sig på det viset. Även om det inte var meningen att någon ska höra, så ska man inte prata skit om kunder, säger han.Charlott Yxnäs har försökt kontakta SJ, men hittills bara mötts av telefonkö. Hon har även varit hos polisen. Där fick hon beskedet att det inte går att styrka något brott.Thomas Oberländer på SJ:s presstjänst säger att han förstår om hon känner sig kränkt.- Självklart ska vi bemöta alla kunder med respekt, säger Thomas Oberländer.- Stämmer det är det fruktansvärt olyckligt.Under lördagen ska han undersöka vad som ligger bakom samtalet.Kanske inte SJ
- Det verkar som att det är ett anlitat teletjänstföretag, men jag vill få det bekräftat av dem innan jag kan säga så mycket mer, säger Thomas Oberländer.Det händer att SJ behöver kontakta kunder som har bokat resor. Då är det antingen SJ:s egen personal som ringer upp eller något teletjänstföretag som får uppdrag att göra det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om