"Det här är ett ordentligt fulspel"
Mönstret går igen.
Foto: Michael Svensson
Sedan arbetar Norrköping upp en förståelse för möjligheterna i Östergötland hos det Baltiska flygbolaget airBaltic. När det i stort sett är dags att skriva under papperen på en ny linje mellan Riga och Norrköping drar sig airBaltic ur. Ett år senare släpper Linköping nyheten att airBaltic startat en linje till Riga från Linköping."Fulspel"
Men när Linköping, mitt under de känsliga slutförhandlingarna, försöker lägga beslag på ännu en linje, rinner bägaren över för de ansvariga i Norrköping. När Linköping City Airports marknadschef Jonas Hurtig försöker få Linköpingsföretag att agera för att stoppa Norrköping, då tiger de ansvariga i Norrköping inte längre.
- Det här är ett ordentligt fulspel, säger moderata oppositionsrådet Fredrik Bergqvist som sitter i Norrköping Flygplats styrelse. Gång efter gång går Linköping över den acceptabla gränsen för vad en samarbetspartner kan kosta på sig.
- Mejlet till företagen i Mjärdevi berättade allt, säger den marknadsansvarige på Norrköping Flygplats Jörgen Nilsson. Vi har arbetat i ett och ett halvt år med det här, Linköping inte alls. Ändå drar man sig inte för att avslöja det vi försöker åstadkomma och skapa problem för Norrköping.Stoppar samarbete
Både han och Bergqvist ser mönstret upprepa sig. Norrköping har försökt få till stånd samarbete kring flyget, men mötts av total tystnad från Linköpings sida.
- Det är viktigt att regionen får fler flygförbindelser för de är en viktigt motor för den ekonomiska utvecklingen, säger Nilsson. Arlanda har fler passagerare än Norrköping och Linköping tillsammans, vi arbetar för fullt med att locka dem att flyga härifrån i stället. Men hela tiden upplever vi att Linköpings prioritet i stället är att ställa till problem för Norrköping och i andra hand att själva lägga beslag på det vi arbetat fram.Desperation
- Det finns ju ingen anledning för oss att konkurrera på eller skapa problem för Linköpings linje till Amsterdam, det tjänar ju inte regionen på. Därför borde det inte heller finnas någon anledning för Linköping att ge sig in på Finland där vi har upparbetade kontakter. Det finns så många andra områden att arbeta med.
Han tycker att han kan ana en desperation från Linköpings sida. Även om Norrköping haft den starkaste passagerarutvecklingen i landet, har det gått bra för Linköping också. Skillnaden är den att Linköping förlorat passagerare hela året, medan Norrköping tappat när danska flygbolaget Cimber Air måste dra ner på det totala antalet flygplan i sin flotta och Norrköping blivit av med linjen till Helsingfors och turer till både München och Köpenhamn.
- Men vårt problem är att vi har passagerare men inte tillräckligt med flygplan, deras är att de behöver fler passagerare till sina plan, säger Jörgen Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!