"Man måste lyssna på rektorers signaler"
Redan i våras begärde Ektorpsskolan resurser för elever med behov av särskilt stöd. Men först nu - när situationen blivit ohållbar - får skolan hjälp.
Foto: Svensson Michael
De tilläggspengar skolan får för att kunna ge särskilt stöd har halverats fastän behovet av stöd har ökat. För en månad sedan startades ett analysarbete på skolan. I det konstaterades att mer personal inte var hela lösningen. Personal och elever har tillsammans diskuterat ledarskap, trygghet, gemensamma regler, till exempel konkreta saker som att en lärare aldrig ska släppa iväg eleverna förrän lektionen är slut.Nu får skolan anställa mer personal och trots att personerna knappast lära vara på plats förrän vid terminsslutet tycker Kristina Lohman att det blivit lugnare på skolan, att personalen känner mer tillförsikt. Och hon utgår från att hon får behålla tjänsterna åtminstone läsåret ut.På Ektorpsskolan kan den akuta krisen vara
över, men Kristina Lohman funderar ändå över grundskolan i Norrköping och det faktum att kommunen har en hög andel elever som lämnar grundskolan utan godkända betyg.-Har man analyserat varför måluppfyllelsen är låg i Norrköping, undrar hon och funderar vidare över pengatilldelningen per elev och förutsättningarna för personal och rektorer.Mer pengar per elev
Lars Stjernkvist förklarade i gårdagens NT att skolorna får mer pengar per elev.-Men vi ser inte att vi har mer pengar, konstaterar Kristina Lohman.
2005 återinvigdes Ektorpsskolan efter att ha renoverats för 65 miljoner kronor. Redan samma år kom det första sparkravet eftersom skolan dragit över sin budget och antalet elever minskade. Tolv tjänster togs bort.Förra året tvingades skolan också minska antalet tjänster, liksom inför höstterminsstarten i år.I början av oktober beskrev rektor Kristina Lohman i en skrivelse situationen på skolan: Elever med diagnosen ADHD får inte extra stöd. Elever kommer till skolan, men skolkar från lektionerna vilket leder till konflikter och bråk. 40-50 procent av eleverna riskerar att bli underkända i ett eller flera ämnen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!