Robin Hedberg och Karl Östman bakom bland annat Karateklubben ville göra något nytt.
- Karateklubben är blaffigt och stort. Och så ska det vara. Men vi var sugna på att göra något mindre. Vi vill fylla tomrummet efter Guskelov, säger Robin.
- Ja, det ska vara intimt, lite mognare, säger Karl Östman.
Så de letade lokaler. Men det är svårt att hitta något bra. Det ska vara intimt, samtidigt som det ska vara enkelt att fixa ljud, finnas bra toaletter och serveringsmöjligheter.
Renoverats
Värmekyrkan har genomgått renovering. Förutom att Turistbyrån flyttat hit har man tagit bort den gamla entrén och gjort en ny i markplan av det gamla pannrummet. Foajén är en perfekt lokal, tyckte De Geers vd Stefan Papangelis.
- Jag kom direkt att tänka på det här stället när de kontaktade mig, säger Stefan.
- Det är ett bra koncept som passar in i den här miljön. Dels i den här lokalen, men också för att få mer liv och rörelse i industriområdet, fortsätter han.
Mer urbant
Så föddes alltså Bon Bon, som klubben ska heta och ska ha 20-årsgräns. Premiär är det 19 mars. Lokalen klarar av ungefär 250-300 personer, betydligt mindre än Trappan där Karateklubben oftast huserar. Tanken är att köra en gång i månaden, och man har fem lördagar planerade inför sommaren. Då tar de uppehåll och återkommer i höst om allt fungerar bra.
Inriktningen kommer att skilja något från Karateklubben.
- Mer svart, mer urbant. Vi ska även tajma med andra event. När The Ark spelat klart i Flygeln 23 mars kommer några av dem över hit och dj:ar, säger Robin.
- Vi har ingen önskan att konkurera med de kommersiella ställena i stan. Men vi vill ge ett alternativ till allt annat, säger Karl Östman.
Inga modehajar
Förutom ren klubbverksamhet har de ännu ett projekt på gång i samma lokal. 2 april drar de igång NKPG Style. Tanken är att samla Norrköpings modeintresserade under ett tak. De vill främja modelivet och all kreativitet runt det.
- Vi vill samla folk som har något att presentera, som har ett specialintresse. Det ska inte vara en loppis, utan mera stil och kvalitet, säger Robin.
Närmsta jämförelsen han kan göra är Camden Market i London.
- Det låter ganska pretto. Men något åt det hållet.
- Varken Kalle eller jag är några modehajar... Därför är ganska många inblandade i projektet, säger Robin.
Miljöaspekt
Bland dem Victoria Manfred som pluggat mode och design.
- Jag ska bidra med mitt kontaktnät, säger hon.
- Vi vet att det finns massor med människor med grymma och kreativa idéer. Vi vill få in miljöaspekten i det hela också, att bidra till ett mer hållbart samhälle. Man behöver inte konsumera till max och köpa nytt hela tiden, säger Karl.