Flygande start för Jimmy Joges splitternya rallyvidunder

Under hösten har rallyföraren Jimmy Joge, som tävlar för Finspångs MK, byggt en helt ny rallybil till årets SM-serie.

Foto:

Norrköping2008-01-17 00:17
Efter att ha kört Peugeot har nu Jimmy Joge valt att byta bilmärken. Nu rattar han en nybyggd Mitsubishi Evo IX, en bil som redan i standardutförande kan hävda sig bra på rallysträckorna.Nyligen blev bilen klar och det bar iväg norröver.-Vi har kört två dagars test på snö och sedan kört tävlingen i Offerdalen. Där gick det bra så nu ser man att vi är på rätt väg med den nya bilen.För er som inte redan känner till det blev det seger direkt för Jimmy Joge.700 timmars arbete
Att bygga en ny rallybil är ett omfattande arbete.-Jag uppskattar att vi lagt ned cirka 700 timmar för att få bilen i det skick den är nu, säger Jimmy Joge.Utgångsbilen är splitterny och har fått en hel del ändrat innan den kan stå på startlinjen.-Vi har köpt en snikmodell helt utan finesser i och med att allt onödigt ska bort ur bilen. Till exempel tas alla airbags ut ur bilen.För den oinsatte kan det låta lite konstigt, att ta ur säkerhetsartiklar som airbags ur en rallybil.-Vi sitter så hårt fastspända i våra bälten och rallystolar att en airbag inte fyller någon funktion. Dessutom har vi en kraftig störtbåge i bilen som tar upp smällarna.Bara karossen kvar
Så fort den nya bilen kom hem började operation nedmontering. Bilen plockades ned helt och hållet så att bara karossen stod kvar.-Hela underredet är blästrat för att få bort all underredsmassa.Allt för att tjäna vikt.Den här säsongen tävlar Jimmy Joge i grupp N. Det är en standardklass som är hårt styrd av ett reglemente. Detta reglemente reglerar exakt vad man får och inte får göra med bilarna. På så sätt tävlar alla på samma villkor.-Motorn har vi inte gjort någon med mekaniskt. I den här klassen måste man dessutom köra med strypning på turboaggregatet, en så kallad restriktor. Den begränsar effekten ur motorerna för att hålla nere kostnaderna.Bra utgångsbil en fördel
Bilens styrbox är utbytt mot en programmerbar vilket gör att man via dator kan gå in och ändra ett stort antal parametrar som till exempel bränsle- och turbotryck, tändning och så vidare.-Det gör att vi trots restriktorn kommer upp till 280 hästkrafter.Hjulupphängning och bärarmar är däremot inte tillåtna att ändra på. Därför gäller det att välja en bra utgångsbil som redan har bra grejor original.-De här Mitsubishi-bilarna är riktigt bra. Eftersom de använts mycket
i rally genom åren så är de ordentligt genomtänkta.Full koll
Jimmy Joge är själv med och mekar på bilen, men han har en stor bekantskapskrets som hjälper honom, både under och mellan tävlingarna.-Utan mina kompisar och mina bröder skulle det här aldrig gå. De betyder oerhört mycket.När teamet kring Joge började bygga om den ny bilen hade man full koll på vad som behövdes byggas om för att få till en konkurrenskraftig bil i grupp N.-Sedan har vi fått en del tips och råd från andra Mitsubishi-förare. Men till sist handlar det om att hitta rätt inställningar som passar just mitt sätt att köra, säger Jimmy Joge.-Jag gissar att det tar en halv säsong innan vi har hittat helt rätt. Närmast väntar start
i SM-deltävlingen som körs i samband med VM-deltävlingen Svenska rallyt.-Vi kommer att träna dagen innan start och då bland annat sortera ut vilka dubbdäck vi ska ha. Det är en hel vetenskap med olika dubbutstick och gummiblandningar.
Fakta: Original Mitsubishi Evo IXMotor: Fyrcylindrig 2-liters med turbo. Måste varvas rejält för att märkas - men då viner det å andra sidan härligt från turbon. Växellåda: Sexväxlad manuell. Effekt: 280 hästkrafter vid 6500 rpm. Vridmoment: 355 Nm vid 3500 rpm. Prestanda: 0-100 km/tim på 5,7 sekunder. Toppfart: 250 km/tim.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!