Utan Sverige stannar tåget

Samtidigt som tåget är framtidens transportmedel börjar Medelsvensson tröttna.

Norrköping2010-12-07 00:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
Medan Sverige genomlidit ytterligare en helg med försenade och inställda tåg invigdes, nästan i skymundan, Citytunneln i Malmö. Tågtrafiken över Öresund är central för kommunikationerna i Sydsverige och långsiktigt räcker inte dagens infrastruktur. Planer finns på såväl en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör som höghastighetståg.Det är samma Europabana, där Ostlänken ska utgöra första sträckan. Ett viktigt nationell projekt som tills vidare dock är lagt på is - om uttrycket tillåts i det bistra vintervädret.I dagsläget kan dessa framtidsförhoppningar också framstå som något av lyxproblem. Vad ska vi till exempel med höghastighetståg till om de skulle köra fast med samma regelbundenhet som X2000?Tankeexemplet haltar förvisso, för de nya höghastighetsbanorna kommer ju att vara just nya och därmed inte offer för dåligt underhåll. Fast grundfrågan blir ändå: Vad ska komma först - höghastighetståg eller underhåll?Rätt svar kan faktiskt vara både och! Det handlar om olika tidsramar och delvis också olika budgetkonton. Höghastighetståg och stora järnvägstunnlar ligger många år framåt, medan underhållsproblemet är akut och måste åtgärdas nu. Ändå hänger frågorna samman.Utan en långsiktig infrastrukturpolitik - och det är diskutabelt om regeringen har någon - kan många av dagens underhållssatsningar på järnvägen diskuteras. Om det inte finns något långsiktigt intresse av järnvägen kan det vara bättre att satsa på vägar och flyg. Godstågen, liksom regional- och lokaltrafik, är sin sak men det finns inte stor mening att satsa på långdistanstrafik så länge det inte finns några visioner bortom X2000.Problemet är emellertid att det bristande underhållet samtidigt hotar långsiktiga satsningar. Även om det delvis handlar om olika konton är statens kaka densamma och uppskjutet underhåll (som måste åtgärdas förr eller senare) innebär också uppskjutna höghastighetståg.Under tiden börjar människor tröttna. Vi har i åratal matats med information om hur miljövänligt tåget är, men vilken nytta har Medelsvensson av detta när tågen nästan konsekvent är försenade eller rentav inställda?Ska tåget vara ett realistiskt alternativ måste trafiken fungera bättre, i annat fall kommer människor att välja bil, buss eller flyg. Det kommer att leda till ökat vägtrafiktryck och därmed krav på ökade satsningar där. Tågtrafiken hamnar då i en spiral där dåligt underhåll kan leda till färre resenärer, vilket i sin tur kan leda till minskad underhållsbudgetering och så vidare.Att ministären Reinfeldt inte verkar överdrivet tågentusiastisk påvisas av Trafikverkets varningar för minskat underhåll, i en situation där friskt kapital i stället borde tillföras.
Läs mer om