Bättre på det mesta, men inga nya snabbtåg

Regeringen satsar närmare 500 miljarder kronor det kommande decenniet på utbyggd infrastruktur. Men var blev höghastighetstågen av?

Norrköping2010-04-01 00:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
I går presenterade regeringen infrastrukturpropositionen för tiden 2010 till 2021. Totalt omfattande närmare 500 miljarder kronor för diverse projekt. Lejonparten av pengarna kommer från statskassan, men en hel del skjuts till från EU, vägavgifter och kommunala bidrag.Regeringen lägger en betydande del av investeringarna i landets tre befolkningstätaste områden. Fast fjärde storstadsregionen fick också en hel del goda besked under gårdagen, även om en del läckte ut redan under tisdagen. Exempelvis blir det en efterlängtad utbyggnad av E22:an, med en sträckning förbi Söderköping. Dessutom blir vägen mellan Norrköping och Söderköping fyrfilig. Kardonbanan ska också byggas. Östra Länken i Linköping byggs, samt en ny sträckning på länsväg 210 förbi Evertsholm. Beskedet att det kan bli ytterligare en fast förbindelse över Öresund är också välkommen, samt att Norra länken i Stockholm byggs och ombyggnaden av Malmö central genomförs så att Citytunneln kan nyttjas maximalt. För Östergötlands del är det således blandad kompott. Att Norrleden i Norrköping inte finns med är överraskande, märkligt och synnerligen beklagligt. Den nya fyrfiliga E22:an kommer att sluta i en redan extremt trång flaskhals i Norrköping. Ska ännu mer trafik ledas genom stan? Samtidigt saknas också ett tydligt besked i frågan om snabbjärnvägen mellan Stockholm och Jönköping (och vidare söderut). Regeringen skjuter förvisso till 70 miljoner kronor för att planeringen ska fortgå, men samtidigt står det klart att det inte blir någon byggstart under den kommande perioden. Ett tydligt besked vore av yttersta vikt. Dessutom behöver frågan knappast utredas eller planeras i tio år till. Fatta ett beslut, och börja sedan bygga! Att inte satsa på höghastighetståg mellan huvudstaden och landets sydligare delar vore ett historiskt misstag. Ostlänken lär byggas, men det duger inte att vänta hur länge som helst. Dessutom rimmar icke-beslutet illa med regeringens uttalande om vikten av bra kommunikationer för att vidga arbetsmarknaden. Samtidigt som man kan rikta en kritik mot regeringens uteblivna besked om Ostlänken bör vi hålla i minnet att den satsning som nu sker på landets vägnät sannolikt aldrig hade skett med en rödgrön regering. Miljöpartiet är envisa motståndare till satsningar på vägar, minns att de är emot Förbifart Stockholm-projektet och många andra förslag för persontrafiken. Frågan är om det hade blivit någon utbyggnad av E22:an om språkrören Peter Eriksson och Maria Wetterstrand suttit i regeringen.
Läs mer om