Allt är möjligt, eller?

Friedrich Glausers prosa vibrerar av osäkerhet och känslan av att allt är möjligt. Kristian Lundberg har läst två nyutkomna böcker av den schweiziske författaren.

Friedrich Glauser behandlades återkommande för sitt morfinmissbruk. Men han var också en komplex författare, som fått ett litteraturpris uppkallat efter sig.Foto: ERSATZ

Friedrich Glauser behandlades återkommande för sitt morfinmissbruk. Men han var också en komplex författare, som fått ett litteraturpris uppkallat efter sig.Foto: ERSATZ

Foto:

Kultur och Nöje2009-04-04 00:15
Det har blivit allt mer uppenbart under de senaste åren att det är de mindre förlagen som står för den djärva och stimulerande utgivningen. Så också med den ambitiösa satsningen som Ersatz förlag har presenterat med sin utgivning av Friedrich Glausers kriminalromaner. Nu utkommer romanerna Kinesen och Feberkurva i svensk språkdräkt av Peter Handberg och Anna Bengtsson. Tidigare finns Morfin och Överkonstapel Studer utgivna på samma förlag. Det som gör schweizaren Friedrich Glauser (1896-1938) till en sådan spännande författare är inte den omtumlande biografin, som innehåller all dramatik man kan önska sig, nej, det är i stället den inre osäkerhet som vibrerar mellan prosaraderna - känslan av att allt är möjligt, men också att själva det existentiella spelet är både grymt och orättvist. Det är texten som lockar mig, inte människan bakom - inte i det här fallet. Det är svårt att inte tjusas av romanernas miljöskildringar, av personer som balanserar mellan karikatyr och levande porträtt. Glauser är en komplex författare, mångskiftande. Och bokförlaget Ersatz gör en kulturgärning när de nu presenterar författarskapet på svenska.
Litteratur
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!