Satir om ett omöjligt uppdrag

Det var med starkt självförtroende som Vadstena-Akademien presenterade sommarens föreställning Näsflöjten, en kulturpolitisk satir, på onsdagen.

Carl Ackerfeldt, till höger har tidigare studerat vid Vadstena
Folkhögskola. Nu uppträder han på Vadstena-akademien
tillsammans med Frida Jansson och Tor Lind.
Foto: Elin Larsson

Carl Ackerfeldt, till höger har tidigare studerat vid Vadstena Folkhögskola. Nu uppträder han på Vadstena-akademien tillsammans med Frida Jansson och Tor Lind. Foto: Elin Larsson

Foto: Elin Larsson

Kultur och Nöje2009-02-12 00:26
Vad annat kan Akademien signalera sedan man inlett samarbeten med operahus både i norr och söder och dessutom planerar en mindre Europaturné? Det finns många tecken på att Akademien är inne i en expansiv fas, med ett starkt institutionellt stöd i ryggen.Och just då sätter man upp kritik mot självaste etablissemanget.- Det kan ju förefalla som att man biter den hand som föder en, eller att kasta sten i glashus. Vi får se, säger Magnus Lindman och Fredrik Österling, som står för libretto och tonsättning.Verkställande direktören Stina Westerbergs förtjusning gick inte att ta miste på.- Vi har ju varit med och sett hur den här operetten har vuxit fram. Den kommer att ge ringar på vattnet och röra om. Den är också väldigt rolig. Magnus och Fredriks sätt att arbeta och berätta lyser igenom.Operetten Näsflöjten av Magnus Lindman och Fredrik Österling är en samproduktion mellan Vadstena-Akademien och Piteå Kammaropera. Det är en travesti, med kopplingar till Mozarts Trollflöjten. I det smakprov som framfördes på presskonferensen - av solisterna Carl Ackerfeldt, Tor Lind och Frida Jansson - går det inte att ta miste på driften med svensk kulturpolitik. Inte minst för att texten i stycket är uppbyggd på utdrag från förra upplagan av statens kulturutredning. Upphovsmännen har bland annat praoat hos kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth. Men från att göra en renodlad politisk satir, har handlingen i operetten blivit en satir i det omöjliga i att vara kulturminister - en roll spelad av Ulrika Tenstam.- Kulturministern blev ett hjälteporträtt, en hjälte som försöker slå sig fram i en härva av kulturbegrepp, krav från idrottsföreningar och teatrar. På så vis blir det här ett grekiskt drama för den här ministern är dömd till undergång och katastrof, försöker Magnus Lindman förklara.Och varför denna näsflöjt?- Den har ett symbolvärde i operetten och det blir en bra parallell till Trollflöjten. Naturligtvis kommer det att finnas en näsflöjt i uppsättningen, säger Fredrik Österling.Förutom samarbetet med Piteå Kammaropera har Vadstena-Akademien inlett ett samarbete med Malmö Opera. I linje med detta kommer man också att turnera med produktioner, inte bara i Skåne, Östergötland och Norrland, utan också i Europa. Den turnén genomförs i höst via EU-projektet European Route of Historic Theatres.Näsflöjten har urpremiär i Vadstena den 8 augusti.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!