Ellinor Morén, Mikael Lindhe och Fredrik Selldén är tidigare studenter vid Linköpings universitet, Campus Norrköping. Fredrik började programmet ”Kultur, samhälle, mediegestaltning” med målet att i framtiden jobba med dokumentärfilm – något som han snart ändrade sig om. Där mötte han nämligen Ellinor, som redan från början hade siktet inställt på spelbranschen. Och Ellinor, hon kände redan Mikael.
– Spelvärlden är den största underhållningsbranschen, säger Mikael, som efter fyra år på ”Civilingenjör i medieteknik” tagit ett studieuppehåll för att fokusera på det nya arbetet.
– När man får en sådan här chans måste man ta den, säger han, om Dimfrost.
Innan Ellinor började plugga i Norrköping, sin hemstad, gjorde hon det i USA. Hon har gått på två olika college: Foothill College i Kalifornien och Queensborough College i New York. Dessutom var hon under studietiden på KSM utbytesstudent på University of New Mexico.
Ellinor har studerat grafisk design, digital design och en introduktion till spelutveckling. Examensuppsatsen handlade också om kvinnors situation i den amerikanska spelbranschen.
– Ett ämne vi gärna diskuterar, säger Fredrik, som menar att de på Kulturnatten ska ha ett spelevent där man bland annat kan få testa den VR-teknik som används i deras spel.
Hur kan man enkelt förklara vad VR-teknik är?– VR står för Virtual Reality (virtuell verklighet). I stället för att spela på en platt skärm har man på sig något som liknar snowboardglasögon, vilket ger känslan av att man befinner sig inuti spelet. I andra spel är det vanligt att man styr med datormusen eller någon sorts kontroll, medan man i VR använder mer av kroppen, förklarar gänget.
– Ska man till exempel öppna en dörr i spelet rör man sin verkliga hand som om man gjorde det på riktigt. Rör sig dörren långsamt i spelet skapas en känsla av verklig tyngd.
Spelet ”A Writer And His Daughter” har redan gett Dimfrost flera priser. Andraplatsen i LiU Game Awards 2016 uppmuntrade till just användandet av VR-teknik, för att göra spelet mer unikt. På C Awards, som arrangeras av Visualiseringscenter C, vann de sedan första pris i både ”Bästa kreativ teknisk tillämpning” och ”Publikens val” 2017.
Nu i september planerar de att släppa en första fullängdsversion av spelet på den internationella tjänsten Steam, där spel säljs digitalt.
–VR är så pass nytt att vi kan bana väg för andra om hur man gör spel, hoppas Dimfrosts tre grundare.