"Och jag, den lilla tysta försovarkillen i smutsiga mysbyxor ... Jag fick vara glad om dom ens tittade snett. Oftast tittade dom inte alls."

Repliken riktad mot skolans plugghästar levereras av 16-årige Sylvester Peipke när press får ett smakprov ur "Lasaros", en av föreställningarna i "Källarmänniskor". Erik Wallsten, copywriter och kulturskribent, uppmärksammar i sin dramatikerdebut problemet med så kallade "neets", ungdomar som inte går i skolan eller jobbar, utan är hemma och fastnar i social isolering.

– Elevhälsopersonal som vi haft kontakt med vittnar om att hemmasitteriet har ökat explosionsartat. Både lärare och föräldrar känner sig rådvilla. Barnen vill inte vara med om pressen, vill inte tävla om att vara bäst i skolan eller på fotbollsplanen, utan söker sig till sin grotta, säger Olov Rash, regissör.

Artikelbild

| Männen bakom. Erik Wallsten debuterar nu som dramatiker. Andrew Jones har skapat scenografi i den övergivna butikslokalen. Och Olov Rasch regisserar båda föreställningarna i "Källarmänniskor".

Den unge mannen "Lasaros" har flyttat ner i källaren, där han brottas med ilska och känslor av maktlöshet. Erik Wallstens debut som dramatiker är långt ifrån feelgood.

– Men "Lasaros" har ändå en ljus vändning, för ungdomen finns det hopp, säger han.

Än mindre hoppfull är berättarföreställningen "Slutförvar" med Mons Gregermark, Johan Millving och Joakim Malmberg, alla kända från teaterkompaniets tidigare uppsättningar. Publiken får möta tre mansfigurer: källarmannen från Fjodor Dostojevskijs "Anteckningar från ett källarhål", cynikern ur Albert Camus "Främlingen", men också ett nutida nättroll i en nyskriven monolog av Erik Wallsten.

– Han är ensam, bitter och frustrerad, men saknar förmågan att se sin egen roll i situationen. Det har gått åt skogen med det mesta, berättar Erik..

Artikelbild

| Samarbete. Erik Wallsten debuterar nu som dramatiker och Andrew Jones har skapat scenografin i den tomma butikslokalen i Mirum galleria.

En uppgörelse med mansrollen?

– Ja, det är ett sätt att visa vad den leder till för män. Men en skev mansroll påverkar i allra högsta grad även kvinnor. Det har vi sett många exempel på den här hösten. Men den drabbar också män genom ensamhet och depressioner. Fler män än kvinnor begår självmord eller hamnar i fängelse. Men det är mycket begärt att kvinnorna ska rädda männen, säger Erik Wallsten.

Artikelbild

| Smakprov. Olov Rasch läser ur sin bearbetning av Fjodor Dostojevskijs "Anteckningar från ett källarhål" på pressträffen i Mirum galleria, där Norrköpings Teaterkompani ger "Källarmänniskor".

Norrköpings teaterkompani har spelat föreställningar i vitt skilda lokaler – senast gavs den kritikerrosade tolkningen av Tjechovs "Tre systrar" på fängelset, och ur det arbetet för två år sedan väcktes tankar på att fortsätta på temat med män i utanförskap. Denna gång är kompaniet i en tom butikslokal i Miurum, en galleria som tidigare har öppnat sina dörrar för kulturprojekt av Konstmuseet, Östgötateatern och Norrköpings Symfoniorkester.

– Vi är väldigt intresserade av att få in kulturen och i den mån vi kan ställla upp gör vi gärna det. Det stärker Mirum som mötesplats, och framtidens gallerior kommer utöver de kommersiella delarna också att rymma samhällsservice och upplevelser. Men det är värdefullt för att nå en publik som inte söker sig till på scenerna i stan, säger Peter Löfquist, chef för Mirum Galleria.

"Källarmänniskor" har premiär den 23 november i Mirum Galleria, där ett tiotal föreställningar ges till och med januari.