Åby

Jo, det var ingen mindre än "Farbror Sven", Sven Jerring (1895-1979) som tyckte att Krister, med sin fascination för radion, skulle titta in på Sveriges Radio i Norrköping. Krister är född och uppväxt i kvarteret Haga i Norrköping och hette Johansson innan han senare gifte sig och bytte till Hagsten. Sven Jerring medarbetade i Sveriges Radio, som både programledare och sportreporter och var en av pionjärerna inom radiomediet i Sverige. Från 1925 till 1972 var han programledare för "Barnens brevlåda", ett lika långlivat som populärt program.

– Redan 1964 var jag intresserad av radio. Jag frågade, genom min moster i Stockholm, om jag fick komma och göra ett studiebesök i Radiohuset i Stockholm, säger Krister Hagsten och berättar att redan nästa dag välkomnades han och moster på det ganska nybyggda Radiohuset.

Artikelbild

| En Nagra III är beteckningen på denna inspelningsutrustning som Krister Hagsten köpt av sin kollega Larz-Thure Ljungdahl.

– Det var bara jag och min moster som blev guidade, och så gick vi förbi Sven Jerrings tjänsterum – och där satt "Farbror Sven"! fortsätter Krister som minns det här som vore det igår.

– "Då måste man sätta på sig kavajen", skojade han, och sa att "Du ska absolut kontakta Sveriges Radio i Norrköping. Hälsa från mig"!

Naturligtvis följde unge Krister rådet från "Farbror Sven".

– Jag fick komma upp en eftermiddag och titta när de sände, säger han. Han återkom till Sveriges Radio 1968, när han inlett studierna till elingenjör.

Artikelbild

| Från altanen i Åby kan Krister Hagsten se vida kring, i riktning mot Norrköping.

Sommaren 1968 sökte han upp dåvarande tekniska chefen på SR i Norrköping, och frågade om han kunde få praktisera där – och det gick bra.

– Han såg väl att jag var intresserad, säger Krister Hagsten som fick börja som skolpraktikant. Direkt efter examen 1969 fick han möjlighet att jobba på Radion, och den chansen missade han inte:

Artikelbild

| Från altanen i Åby ser Krister Hagsten Norrköping med omnejd.

– Dåvarande chefen Lennart Dansk frågade om jag ville söka en tjänst som ljudtekniker. Jag tyckte inte det var ett jobb, utan en hobby. Det var en dröm att komma dit, och få jobba med proffsiga programledare, säger han.

I sitt arbete mötte han många kända namn:

Artikelbild

| Krister Hagsten med en modellkopia av Krokodilen, ett ånglok från Schweiz tillverkat 1925.

– "Pekka" Langer var den roligaste jag arbetat med! säger han och berättar att han ibland skrattade så att han grät åt Langers roligheter.

– Lennart Hyland kom till radiostudion när han skulle prata från Idrottsparken, säger Krister. Radion spelade även in ljud till tv-program, exempelvis Sportspegeln, på den tiden.

Artikelbild

| Krister Hagsten med en modellkopia av Krokodilen, ett ånglok som tillverkades i Schweiz 1925.

– Och 1971 började vi sända Tio-i-topp från Norrköping, med Kaj Kindvall, minns han.

Han berättar också om när han och en kollega gjorde en resedokumentär där en charterresa till Marocko skildrades:

– Vi flög från Arlanda till Agadir över dagen. Vi återvände efter en timma där, vi lämnade inte flygplatsen, säger han.

Vid millennieskiftet lämnade han arbetet, för synen började försämras. Många trevliga minnen från den tiden finns samlade i bokhyllan och olika pärmar.

Men visst har han haft andra intressen än arbetet: Han är styrelseledamot i Norrköpings Konstvetenskapliga förening, som ordnar föredrag, visningar och resor i konstens tecken – och så är det ju tågintresset, som grundlades när han fick åka med tåg till Linköping för att träffa farmor och farfar.

– Mitt intresse för järnvägsteknik är nummer ett, säger han och tillägger:

– Det är också nostalgi, eftersom jag förknippar tågresande med positiva upplevelser från barndomen. Det är också tryggt och miljövänligt att åka tåg.

Han har byggt en modelljärnväg och ibland rest till Schweiz för att skaffa speciella tåg till samlingen.

Apropå Schweiz, så stannade 2015 det 90 år gamla schweiztillverkade ångloket Märklin 14305, kallat Krokodilen, i Norrköping på sin färd från Ängelholm till järnvägsmuseet i Gävle. Krister Hagsten drog i några trådar och medverkade till stoppet i Norrköping.

– Jag hittade en modell av det loket, med just det numret, berättar han, och plockar fram den ur glasskåpet.

Krister Hagsten följer den offentliga tågdebatten, men klagar inte på sena avgångar och ankomster. Nu ser han fram emot att Ostlänken byggs:

Han reagerar på diskussionen om hur fort tågen bör gå på Ostlänken. Nu kan det från vissa håll låta som att det inte är någon idé att bygga järnvägen om den inte anpassas för högsta möjliga hastighet:

– Man kan inte tänka så, att det ska gå antingen i 320 eller inte alls, säger han och förespråkar mer transporter av gods och människor på räls.

henrik.johansson@ostgotamedia.se