Turistnäringen lär av Disney

Vintern är här men turistnäringen laddar redan för nästa sommar. Turistnäringen i Östergötland tar erfarenheter från Walt Disney till hjälp när den laddar inför för nästa sommar.

foto: mikael svensson

foto: mikael svensson

Foto: foto: mikael svensson

LINKÖPING2008-11-18 00:21
Med 27 års erfarenhet från Walt Disney World i Florida i bagaget svingade utvecklingskonsult Valeri Oberle sitt trollspö över de 150 deltagarna från turistnäringen i Östergötland när de var samlade för kompetensutveckling i Linköping på måndagen.Den bästa Disneyfiguren är älvan Tingeling, energiknippet som vågar säga sin mening men samtidigt vill göra människor lyckliga, hävdar Valeri. Med hjälp av sitt trollspö kan Tingeling sprida ett slags pulver över människor, som då får förmågan att flyga.Hur får man den östgötska turistnäringen att flyga?- Genom att tänka på detaljer, säger Valeri och berättar med inlevelse om ett av de många företag hon arbetat med sedan hon lämnade Disney 1997 där hon arbetat som vicedirektör.- Ett sjukhus i USA hade en välkomnande och jättefin entré men akutintaget där nästan hälften av besökarna passerade var rena katastrofen. Ingången var trång, mörk och målad med en mörkgrön färg som gav ett trist intryck. Utanför låg det fimpar slängda och ett krucifix fångade besökarens blick vilket i sammanhanget åstadkom en konstig känsla.Använd sinnena
Att utge sig för att vara något men i handling och detaljer signalera något annat är dåligt för affärerna. Inkonsekvenser kan dock åtgärdas ganska enkelt:- Man ska använda sina sinnen. Se och känna på saker, lyssna och lukta. Är det vackert att titta på saker, passar färgerna på platsen? Luktar det gott och är det rent och städat? Vad hänger på väggarna, det är vanligt att det är för mycket prylar. Vad hör jag för ljud?Det är ledarskapet på ett företag eller i en organisation som bygger och förankrar företagskulturen och det är viktigt att man arbetar efter en genomtänkt kundplan, hävdar Valeri som besöker Sverige för fjärde gången. - Hos Disney finns ett intresse för de anställda, besökarna och affärsrelationerna och att allt ska samverka. De anställda ses som bärare av en företagskultur vilken ska få besökare att känna sig välkomna och glada. Det handlar om bemötande, de anställdas kläder, den musik som spelas och maten som serveras, säger Valeri och berättar det bara får finnas en Musse Pigg i offentliga Disney-sammanhang. På så sätt framhålls det unika i musfiguren.Sommaren snart här
Östsvenska Turistrådet som står som värd för utvecklingsseminariet, uppger att turistsommaren 2009 har teman som "upplevelser" och "vänligt varmt välkomnade":- Dagens seminarium är en slags "utvecklings-kick off" för nästa sommar och vi tar särskilt fasta på Valeris budskap om att satsa på detaljer och helhetssynen plus att vi ska samarbeta över kommun- och länsgränser för att åstadkomma att våra gäster får ett personligt bemötande, säger Margret Segui som är marknadsansvarig på Östsvenska turistrådet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om