Turistnäringen lär av Disney
Vintern är här men turistnäringen laddar redan för nästa sommar. Turistnäringen i Östergötland tar erfarenheter från Walt Disney till hjälp när den laddar inför för nästa sommar.
foto: mikael svensson
Foto: foto: mikael svensson
Att utge sig för att vara något men i handling och detaljer signalera något annat är dåligt för affärerna. Inkonsekvenser kan dock åtgärdas ganska enkelt:- Man ska använda sina sinnen. Se och känna på saker, lyssna och lukta. Är det vackert att titta på saker, passar färgerna på platsen? Luktar det gott och är det rent och städat? Vad hänger på väggarna, det är vanligt att det är för mycket prylar. Vad hör jag för ljud?Det är ledarskapet på ett företag eller i en organisation som bygger och förankrar företagskulturen och det är viktigt att man arbetar efter en genomtänkt kundplan, hävdar Valeri som besöker Sverige för fjärde gången. - Hos Disney finns ett intresse för de anställda, besökarna och affärsrelationerna och att allt ska samverka. De anställda ses som bärare av en företagskultur vilken ska få besökare att känna sig välkomna och glada. Det handlar om bemötande, de anställdas kläder, den musik som spelas och maten som serveras, säger Valeri och berättar det bara får finnas en Musse Pigg i offentliga Disney-sammanhang. På så sätt framhålls det unika i musfiguren.Sommaren snart här
Östsvenska Turistrådet som står som värd för utvecklingsseminariet, uppger att turistsommaren 2009 har teman som "upplevelser" och "vänligt varmt välkomnade":- Dagens seminarium är en slags "utvecklings-kick off" för nästa sommar och vi tar särskilt fasta på Valeris budskap om att satsa på detaljer och helhetssynen plus att vi ska samarbeta över kommun- och länsgränser för att åstadkomma att våra gäster får ett personligt bemötande, säger Margret Segui som är marknadsansvarig på Östsvenska turistrådet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!