Biogas måste få rättvisa villkor

Regeringen bör snarast ompröva sitt ställningstagande och tillföra pengar så att alla bilar som drivs med klimatneutrala drivmedel omfattas av en miljöbilspremie. Det skriver Robert Falck, vd SRV Återvinning och Stellan Jacobsson, vd Svensk Biogas.

En omställning till biogas kräver en sammanhållen politik som gynnar av förnyelsebara bränslen, skriver debattörerna. ARKIVBILD:  ANDREAS APELL/SCANPIX

En omställning till biogas kräver en sammanhållen politik som gynnar av förnyelsebara bränslen, skriver debattörerna. ARKIVBILD: ANDREAS APELL/SCANPIX

Foto:

Norrköping2012-02-03 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Var fjärde matkasse vi köper slängs i soporna. Detta är inte bara ekonomiskt slöseri utan också ett ekologiskt vansinne eftersom livsmedelsproduktion är mycket koldioxidkrävande. Tänk om vi i stället skulle kunna använda matresterna till att tanka våra bilar. Redan i dag är detta en reell möjlighet i Norrköping. Från april kommer det gå också i Linköping och Motala.

Biogas som produceras från matavfall har potential att ersätta delar av vårt behov av fossila drivmedel. Om allt svenskt matavfall återvanns skulle det motsvara 100 miljoner liter bensin. Sverige har förutsättningar för att ta en världsledande position inom biogasområdet.

Östergötland leder utvecklingen och i dag drivs sex procent av fordonen i Linköping av biogas. 2015 är målet att Östgötatrafikens fordonspark ska vara helt fri från fossila bränslen. Östgötarna kan vara stolta över att vara ett föregångsexempel för resten av Sverige. Men än så länge kan inte biogasen konkurrera prismässigt med oljan som fordonsbränsle.

En omställning till biogas kräver en sammanhållen politik som gynnar av förnyelsebara bränslen. Tyvärr kan vi konstatera att denna politik saknas. Detta är anmärkningsvärt då regeringen har beslutat att den svenska fordonsflottan ska vara oberoende av fossila bränslen år 2030.

De fossila bränslena kommer inte helt att kunna ersättas med biogas, också elbilar kommer på sikt att bli viktiga särskilt i städerna. Men för tunga lastbilar och bussar är biogasen det enda alternativet med nollutsläpp. Biogasen ger, precis som annan bioenergi, i princip inga nettoutsläpp av koldioxid alls, men den koldioxid som tidigare via fotosyntesen tagits upp i råvaran (till exempel kasserad mat som nu hamnar i soporna) frigörs naturligtvis när biogasen förbränns.

Eftersom denna koldioxid kommer ut ur avgasröret trots att biogasen är klimatneutral ur ett livscykelsperspektiv, verkar regeringen anse att biogasen inte är miljövänlig. Regeringen har nämligen beslutat att supermiljöbilspremien bara ska omfatta elbilar. Följden av detta bakvända resonemang blir att efterfrågan på biogasbilar riskerar att minska och därmed viljan att öka återvinningen av maten som slängs. Regeringen bör snarast ompröva sitt ställningstagande och tillföra pengar så att alla bilar som drivs med klimatneutrala drivmedel omfattas av en miljöbilspremie. Denna klimatpremie måste åtminstone täcka merkostnaden för gasanpassningen av bilen om regeringen menar allvar med målet om en fossiloberoende fordonsflotta. Miljöminister Lena Ek talar varmt om möjligheterna med biogas och har här sin kanske viktigaste uppgift.

Ytterligare ett skäl till att inkludera biogasbilarna i miljöbilspremien är att det redan finns flera olika biogasbilar att välja mellan. Biogasbilar gör omedelbart skillnad i klimatarbetet, men det lär dröja flera år innan välfungerande elbilar finns tillgängliga till rimlig kostnad.

Läs mer om