TvÄsprÄkighet Àr verkligen en tillgÄng, bÄde för den enskilde och för samhÀllet. Det tror jag alla hÄller med om, men vi behöver diskutera vems ansvaret Àr för att skapa möjligheter för detta.
Betydelsen av modersmÄlsundervisningen för elever som pratar annat modersmÄl Àn svenska hemma lyfts ofta upp som nÄgot som Àr otroligt viktigt och i princip en förutsÀttning för möjligheten att ta sig till svenskan pÄ ett bra sÀtt. Det mÄ sÄ vara. Jag kan dock inte lÄta bli att reflektera över hur det kommer sig att Sverige Àr vÀrldsunikt i att erbjuda denna möjlighet och hur alla andra lÀnder i sÄ fall kan ha missat detta? FrÄgan Àr retorisk.
Hur stor betydelse ett vÀl utvecklat modersmÄl Àn har för att lÀra sig ett nytt sprÄk sÄ ifrÄgasÀtter jag att det ska ingÄ i svenska skolans lÀroplan. Jag anser att om det Àr nÄgot som förÀldrar bör kunna ta ansvar för sÄ Àr det att se till att deras barn lÀr sig deras modersmÄl.
I utbildningsnĂ€mnden har man tagit beslutet att minska antalet Ă„r som elever i Norrköpings kommun erbjuds modersmĂ„lsundervisning frĂ„n hittills 12 Ă„r till det som skollagen anger som grĂ€ns, vilken Ă€r 7 Ă„r. Jag anser att utbildningsnĂ€mnden har tagit ett rimligt beslut. Ăr det nĂ„got skolan ska lĂ€gga fokus och resurser pĂ„ sĂ„ Ă€r det istĂ€llet att alla elever i svensk skola ska fĂ„ tillrĂ€cklig undervisning för att lĂ€ra sig vĂ„rt svenska sprĂ„k. Och genom att minska modersmĂ„lsundervisningen kan det skapas utrymme för detta.
Men jag Àr beredd att gÄ Ànnu lÀnge. Mitt mÄl Àr att fÄ med mig mitt parti i att verka för en lagÀndring och genom den ta bort modersmÄlsundervisningen ur skolans lÀroplan och lÄta förÀldrarna ta ansvaret för att deras barn fÄr lÀra sig deras modersmÄl. Jag har dÀrför skrivit en motion som kommer att debatteras och beslutas om pÄ kristdemokraternas riksting i mitten av november.
Jag har förstÄelse för att det kan vara en utmaning för förÀldrar att sjÀlva ge en bra undervisning i modersmÄl. Faktum Àr att kvalitén i modersmÄlsundervisning pÄ mÄnga hÄll ifrÄgasÀtts Àven idag nÀr kommunerna har ansvar för den. Det Àr sÀrskilt svÄrt med kvalitén i mindre kommuner och i sprÄkgrupper som inte Àr sÄ stora. UtifrÄn detta anser jag dÀrför att det Àr rimligt att statliga medel avsÀtts för att organisationer ska kunna erbjuda stöd till förÀldrar i modersmÄlsundervisningen för deras barn, t ex genom digitala lÀrplattformar som förÀldrar och deras barn kan anvÀnda sig av. Det skulle kunna leda till en högre kvalitet och definitivt en mer likvÀrdig möjlighet för alla berörda barn att fÄ tillgÄng till bra undervisning i respektive sprÄk över hela landet.
SÄ lÄt förÀldrarna fÄ ansvaret för att hjÀlpa sina barn i det som de kan bÀst - modersmÄlet. Och lÄt svensk skola fokusera pÄ att lÀra alla barn en god svenska.